U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Alice et Martin

HANS BEEREKAMP
Ondanks het succes van zijn Les roseaux sauvages (1994) zijn de twaalfde en dertiende lange speelfilm van André Téchiné, Les voleurs (1996) en Alice et Martin (1998), alleen tijdens festivals in de Nederlandse bioscoop verschenen. Beide films zijn voortreffelijke moderne melodrama's, met respectievelijk Catherine Deneuve en Juliette Binoche in een hoofdrol, en beide passen uitstekend in het langzamerhand indrukwekkende en consistente oeuvre van de in 1943 in Valence d'Agen geboren Franse regisseur.

Altijd gaat het bij Téchiné om grote gevoelens, die niet alleen uitdrukking krijgen in de extreme en getourmenteerde handelingen van de personages, maar ook in de fraaie, bijna expressionistische beelden van het landschap, doorgaans het zuidwesten van Frankrijk. In Alice et Martin wordt de relatie tussen de jeugdtrauma's van de hoofdpersoon Martin (de jonge acteur Alexis Loret) en zijn latere schuldgevoelens, emotionele afzijdigheid en geestelijke onmacht opnieuw expliciet aan de orde gesteld. Als jongetje van tien bracht zijn moeder, kapster Carmen Maura, hem voor het eerst in contact met zijn vader en stiefbroers. Toen hij bij die andere familie ging wonen, gebeurden er vreselijke dingen, die pas in de loop van de film in flashback zichtbaar worden. In eerste instantie zien we Martin de bergen in vluchten, in een isolement dat hem ook als volwassene zal blijven hinderen.

In Parijs trekt hij dan in bij zijn stiefbroer (Mathieu Amalric), een homoseksueel die een platonische relatie heeft met violiste Alice (Binoche). Martin wordt een succesvol fotomodel en begint een verre van platonische relatie met Alice. De complicaties zijn niet te overzien, en rakelen het verleden op.

Alice et Martin is een zorgvuldig gemaakt, intiem portret over psychische onvolkomenheden, die niet alleen zijn toe te schrijven aan eerdere ervaringen. Ook het Andalusische landschap drukt dit keer innerlijke gevoelens uit, op een manier die verder gaat dan het idee eens een Frans-Spaanse coproductie te maken. Dit is nu weer eens zo'n interessante Franse film van allure, die in veel Europese landen (Engeland, Duitsland) gewoon met redelijk succes in de bioscoop draait, maar hier moet wachten op een late ontdekking op een klein scherm. Mooi dat de VPRO hem uitzendt.

Alice et Martin (Frankrijk/Spanje,1998), Ned.3, 23.23-1.25u.

NRC Webpagina's
5 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad