T V V O O R A F :
De Wet des Heren herontdekt
DANIELLE PINEDO
In de Nederlandse bible belt
worden ze weliswaar nog vrijwel iedere zondag voorgelezen in de
kerk, maar daarbuiten zijn ze al jaren op hun retour: de Tien Geboden.
Daarom is het des te curieuzer dat de 'Wet des Heren' onder cineasten,
kunstenaars en schrijvers een steeds grotere populariteit genieten.
Krzysztof Kieslowsi gaf twaalf jaar geleden de aanzet met zijn geniale
filmcyclus Dekaloog. De Poolse cineast wist aan ieder bijbels
gebod een eigen draai te geven. Dus geen godsdiensthoppers in Dekaloog
1 ('gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben') maar een
vader en zoon, beide computerdeskundigen. Na enig rekenwerk komt het
tweetal tot de conclusie dat het ijs van een nabijgelegen meertje dik
genoeg is om het gewicht van de zoon te dragen. Maar als deze niet
terugkeert na schooltijd vreest zijn vader het ergste. Bijna drie jaar
geleden introduceerde freelance journalist Arjan Visser de Tien Geboden
in de vorm van een interviewserie met bekende Nederlanders in het
dagblad Trouw. Die formule heeft inmiddels een televisievervolg
gekregen, in Eer & Geweten, sinds enige tijd te zien bij de
VPRO.
Niet lang nadat Visser zijn eerste interview in Trouw publiceerde,
lanceerden Wessel van der Hammen en Paul de Bont bij de IKON het idee
om tien vooraanstaande Nederlandse documentairemakers te vragen naar
hun interpretatie van deze oudtestamentische teksten. Ieder van hen zou
één gebod visualiseren, onder leiding van
één van drie door de IKON aangetrokken filmproducenten:
Pieter van Huystee, Paul de Bont en Kees Reyninks. De uiteindelijke
geselecteerden zijn niet de eerste de beste. Zo nam de winnares van de
Joris Ivens Award 1998, Karin Junger (Birthplace unknown) het
derde gebod voor haar rekening: "Gij zult de naam van de Here niet ijdel
gebruiken." Niek Koppens, bekend van onder meer De keuken van Kok
en The Hunt, liet zijn licht schijnen over het vijfde gebod (Eer
uw vader en uw moeder) en John Appel, vorig jaar nog succesvol op het
International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) met Andre Hazes,
zij gelooft in mij, gaf een onverwachte draai aan het goddelijke
voorschrift dat de ene mens de andere niet mag doodslaan.
Toch maken lang niet alle participanten in dit ambitieuze project hun
faam waar. Nu eens is de vormgeving van een documentaire
onsamenhangend, dan weer lijkt er geen persoonlijke visie aan ten
grondslag te liggen. Dat de regisseurs hun gebod zouden 'actualiseren',
komt niet als een verrassing. Maar soms ligt de moderne interpretatie
van een gebod zó ver af van de bijbelse, dat de kijker zich met
moeite kan herinneren om welk geschrift het ook alweer gaat. Ook komt
het tegendeel voor: de cineast bewandelt enkel de gebaande paden, zodat
iedere vorm van creativiteit ontbreekt. Godvrezendheid? Wie zal het
zeggen.
In 'Brieven aan God', het eerste deel van De Tien Geboden, staat
niet zozeer het verbod op polytheïsme centraal, als wel de vraag
of mensen vandaag de dag überhaupt nog geloven in het bestaan van
God. De in Sarajevo geboren documentairemaker Vuk Janic laat drie paren
met ieder een eigen godsbesef aan het woord. Voor het ene stel heeft de
betekenis van God aan waarde ingeboet, voor het andere is zijn almacht
pas sinds kort bewezen. Het derde stel is ervan overtuigd dat "het iets
wel íets is", maar wát het precies is blijft een
mysterie.
Anders dan je van een filmmaker als Janic (wiens The last Yugoslav
footballteam onlangs nog werd genomineerd voor een Gouden Kalf) zou
mogen verwachten, verschaft 'Brieven aan God' geen intrigerende kijk op
het godsbegrip - daarvoor zijn de portretten te eendimensionaal. Want
hoe verrassend is het gegeven dat traumatische gebeurtenissen het
godsbesef van de mens op de proef stellen? Nauwelijks. En dus doet
Janiks keuze voor een echtpaar dat Gods bestaan in twijfel trekt na de
dood van hun 9-jarige zoon Wouter wel erg plichtmatig aan. Dat geldt
evenzeer voor het portret van een Antilliaans echtpaar, wier zoon
Emerson een val van vier etages overleeft. "Het is een kind van God",
zegt zijn moeder resoluut. In 'Het rijk der schimmen' weet Fiona Tan de
kijker meer te verrassen. En dat terwijl 'haar' gebod - Gij zult u geen
gesneden beelden maken, noch u daarvoor neerbuigen, noch het dienen -
niet direct associaties oproept. Toch heeft Tan, van origine beeldend
kunstenares, duidelijk gekozen voor een associatieve vorm: een
opeenstapeling van honderden foto's en filmbeelden die haar of anderen
in de loop der jaren zijn bijgebleven. Het zijn "waardevolle stukjes
van de wereld", zoals een geïnterviewde opmerkt.
Alhoewel afgoderij in 'Het rijk der schimmen' geen onderwerp van gesprek
is, komen de donkere bladzijden uit de geschiedenis van het beeld wel
degelijk aan de orde. De gepensioneerde ex-nazi Jochen Blume bekent dat
Leni Riefenstahls filmbeelden van marcherende SS'ers hem als jongeman
het hoofd op hol brachten. "Ik wilde ook een held zijn", zegt hij
terugkijkend. Anderzijds waren het foto's van "stapels haren, brillen
en schoenen", die hem na de oorlog overtuigden van het bestaan van
Auschwitz. Blume: "Ineens begreep ik het. Dt was ons dus altijd
verzwegen. Darover sprak men dus nooit."
De Tien Geboden is vanaf vandaag tien weken lang te zien bij de IKON.
Ned.1, 22.41-23.34u.