|
|
|
NIEUWSSELECTIE Unilever
|
Oprichter Ben & Jerry's klaagt over Unilever
Door een onzer redacteuren
Unilever zei vorige week dat ze de uitlatingen van Cohen en Greenfield niet kan verbieden maar wel betreurt. Aanleiding voor het meningsverschil was de benoeming van de nieuwe topman voor Ben & Jerry's, de Fransman Yves Couette die afkomstig is van Unilever en niet van Ben & Jerry's. Volgens Unilever is hij de beste man om van Ben & Jerry's een internationaal succesvol merk te maken omdat hij veel ervaring heeft met ijs en al 24 jaar bij Unilever werkt. Maar Cohen en Greenfield hadden liever Pierre Ferrari gezien als opvolger van de huidige topman Perry Odak. "De enige manier waarop de sociale missie van Ben & Jerry's en de ziel van het bedrijf overeind blijft, is als de baas diep begrip heeft voor onze normen en waarden. Daarvoor moet hij ervaring hebben binnen ons bedrijf." Ferrari heeft die ervaring wel. Een andere oorzaak voor het conflict is de oprichting van een fonds voor beginnende ondernemers die ook op 'sociaal-verantwoorde' wijze bedrijfjes willen oprichten. Cohen wilde het fonds, van vijf miljoen dollar, de naam 'Ben & Jerry's Venture Capital'-fonds geven maar Unilever wil dat niet hebben omdat ze volgens Cohen "het merk willen beschermen". "Ze willen niets te maken hebben met ons fonds. Dat zal nu dus 'Bens Venture Capital fonds' heten." Unilever zegt dat de "voortzetting van de sociale missie van Ben & Jerry's een cruciaal onderdeel is van de taak van de nieuwe topman". Eén van de sociale doelen voor 2001 is bijvoorbeeld de bouw van een speeltuin. "Ben & Jerry's is een speciaal bedrijf met een uniek karakter. Dat willen we zo houden", aldus de woordvoerder van Unilever. Een vertrek van de twee spraakmakende oprichters zou het (sociale) imago van het ijsmerk mogelijkerwijs een klap geven. Volgens Couette zal ijsmaker Ben & Jerry's echter "nooit vergeten waar onze oorsprong ligt, wie onze vrienden en familie zijn en waar we voor staan, ook al trekt Ben & Jerry's nu de wijde wereld in". Ben & Jerry's behoort tot de nieuwe merken van Unilever die passen in de nieuwe strategie. In Amerika kocht Unilever ook de afslankproducten van SlimFast en Bestfoods.
|
NRC Webpagina's 1 DECEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|