NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
De producten van L&H
Wat maakt het door een grote
reeks overnames tot 5.500 werknemers uitgegroeide Lernout & Hauspie? Een
belangrijk product is de Automatic Speech Recognition. Het is
volgens deskundigen het snelst groeiende marktsegment met als
toepassingen: voorsorteren van oproepen voor callcentra, thuisbankieren,
automobielsector, vluchtinformatie, trading, informatiediensten. In dit
segment valt ook de dicteersoftware met toepassingen in de medische en
juridische sector. Belangrijke concurrenten zijn hier Philips, IBM en
enkele kleinere bedrijven.
L&H geldt als wereldmarktleider in de Text To Speech: het
omzetten van willekeurige teksten in gesproken woord. L&H is verder zeer
actief in de vertaaltechnologieën, waarvoor internet een belangrijk
distributiekanaal wordt. Zo werken volgens een woordvoerder bij L&H in
Ieper mensen van meer dan 35 nationaliteiten van Noren, Polen,
Oekraïeners tot Japanners en Zweden aan databanken voor
taalsoftware. De Ieperse firma heeft ook een intelligente zoekmachine
ontwikkeld, die databestanden in meerdere talen aankan. Gewerkt wordt
nog aan spraaktechnologie voor draadloos internetten. Voor de kleine
consument is er de Voice Express om de meeste Microsoft-toepassingen met
de stem te bedienen. Maar Lernout gaf zelf al eens aan dat de
professionele markt verreweg het belangrijkst is. Voice Express is
volgens Lernout belangrijk voor de 'visibiliteit' naar het grote
publiek.
|
NRC Webpagina's
1 DECEMBER 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|