U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

De producten van L&H


Wat maakt het door een grote reeks overnames tot 5.500 werknemers uitgegroeide Lernout & Hauspie? Een belangrijk product is de Automatic Speech Recognition. Het is volgens deskundigen het snelst groeiende marktsegment met als toepassingen: voorsorteren van oproepen voor callcentra, thuisbankieren, automobielsector, vluchtinformatie, trading, informatiediensten. In dit segment valt ook de dicteersoftware met toepassingen in de medische en juridische sector. Belangrijke concurrenten zijn hier Philips, IBM en enkele kleinere bedrijven.

L&H geldt als wereldmarktleider in de Text To Speech: het omzetten van willekeurige teksten in gesproken woord. L&H is verder zeer actief in de vertaaltechnologieën, waarvoor internet een belangrijk distributiekanaal wordt. Zo werken volgens een woordvoerder bij L&H in Ieper mensen van meer dan 35 nationaliteiten van Noren, Polen, Oekraïeners tot Japanners en Zweden aan databanken voor taalsoftware. De Ieperse firma heeft ook een intelligente zoekmachine ontwikkeld, die databestanden in meerdere talen aankan. Gewerkt wordt nog aan spraaktechnologie voor draadloos internetten. Voor de kleine consument is er de Voice Express om de meeste Microsoft-toepassingen met de stem te bedienen. Maar Lernout gaf zelf al eens aan dat de professionele markt verreweg het belangrijkst is. Voice Express is volgens Lernout belangrijk voor de 'visibiliteit' naar het grote publiek.

NRC Webpagina's
1 DECEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad