NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Sugarland Express
ANDRÉ WAARDENBURG
Ieder mens heeft eigenschappen
die zich verraden in details. Zo wijst een wegkijkende blik op
verlegenheid. Een filmmaker gebruikt dat om zijn personages te schetsen.
En een regisseur die erop vertrouwt dat zijn publiek hieraan genoeg
heeft om de karakterpsychologie te begrijpen, laat overvloedige verbale
uitleggerij dus achterwege.
Steven Spielberg toont zich zo'n visueel ingestelde filmmaker in zijn eerste bioscoopfilm The Sugarland
Express. Zijn latere werk is nogal bombastisch doordat zowel
dialogen en muziek als special effects de kijker erop wijzen: 'Kijk
goed, dit is een belangrijk moment, mis het niet!' The Sugarland
Express is veel subtieler en geeft elk personage een onthullend detail.
Zo spaart de heldin van het verhaal, Lou Jean Poplin, benzinezegeltjes
die ze zelfs midden in een shoot out veiligstelt. Beter had
Spielberg haar niet kunnen typeren: straatarm, onschuldig, tikje
hysterisch, tikje ontwapenend. In een samen met haar echtgenoot
gekidnapte politieauto (inclusief agent Maxwell Slide) is ze op weg naar
Sugarland, waar hun baby in handen dreigt te raken van een ouder
adoptie-echtpaar. De mooiste karakterschets is die van agent Slide. De
vader van Lou Jean is ingeschakeld om haar over te halen met de
ontvoering te stoppen. Dit doet hij op nogal brute wijze, zijn dochter
via de politieradio de huid volscheldend. Gelukkig is Lou Jean even weg
en zodra ze terugkomt, schakelt Maxwell meteen de radio uit. Een
gracieus gebaar waarmee hij treffend neergezet wordt. Een ander puur
visueel middel tekent de situatie waarin de Poplins zich bevinden. Ze
komen terecht bij een openluchtbioscoop en zien vanuit hun trailer een
cartoon met de Road Runner, die, zoals altijd, achtervolgd
wordt. Net zoals de Poplins achterna gezeten worden door de halve
politiemacht van Texas. Ook maakt Spielberg prachtig gebruik van het
glooiende landschap waarin politiewagens opeens verschijnen, om
plotseling weer te verdwijnen achter een heuvelrug. En shots van de
Poplins in de politiewagen worden afgewisseld met wijdere shots van de
steeds groter wordende politiemacht die hen achtervolgt, waardoor het
publiek het reilen en zeilen van beide partijen in het conflict kent. In
1974 was Spielberg al een kundig verteller.
The Sugarland Express (Steven Spielberg, 1974, VS), NET 5, 23.15-
1.20u.
|
NRC Webpagina's
3 NOVEMBER 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|