U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  K U N S T
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Triumph des Willens

Leni Riefenstahl


Riefenstahl-biografie

IJzeren Leni op Buchmesse in de aanval

Door onze redacteur PIETER STEINZ
FRANKFURT A/M, 20 OKT. "Natuurlijk vervloek ik de dag dat ik Hitler ontmoette. Ik ben nu 98 jaar, maar nog steeds kan ik geen stap zetten of mensen komen terug op de zeven maanden die ik voor Hitler heb gewerkt. Zeven maanden ja, tijdens het maken van Triumph des Willens. Met Olympia, mijn film over de Olympische Spelen van 1936, had Hitler niets van doen; hij wilde niet eens dat ik hem maakte."

Leni Riefenstahl, de Duitse filmster en fotografe die vooral bekend is door haar cinematografisch revolutionaire registratie van de nazipartijdagen in 1934, zorgde gisteren voor vuurwerk op de Frankfurter Buchmesse.

Tijdens de presentatie van de nieuwe fotobiografie Leni Riefenstahl Five Lives (verschenen bij uitgeverij Taschen), die zij naar eigen zeggen nog niet gelezen had, ging ze geen vraag uit de weg, en trok ze ten strijde tegen de 'leugens' die over haar verteld worden. "Vijftig procent van wat in de kranten staat is onwaar," zei Riefenstahl. En: "Als het over mij gaat is 90 procent gelogen."

Riefenstahl werd ingeleid door de Britse filmhistoricus Kevin Brownlow, die het aanvankelijk sceptische publiek had toegevoegd dat dit optreden van "de laatste overlevende der filmpioniers" een "historische gebeurtenis" was, en die de controverse rondom Riefenstahl "ongelooflijk hypocriet" noemde. "Niemand heeft Ingmar Bergman nagedragen dat hij lid was van de Zweedse nationaal-socialistische partij; of Winston Churchill dat hij Hitler in het midden van de jaren dertig prees. Maar mevrouw Riefenstahl mocht na de oorlog niet meer filmen, alsof zij de Tweede Wereldoorlog in haar eentje begonnen was", aldus Brownlow.

Frulein Riefenstahl, een in bontstola gekleed mensje met een gezicht vol pancake en lippenrood en nog steeds de uitstraling van een Duitse diva, voegde daar aan toe dat ze als regisseuse van Triumph des Willens vóór de oorlog overladen was met prijzen door dezelfde mensen die haar na de oorlog verketterd hadden. "Ik was de beste zondebok voor de misdaden van het nazi-regime, omdat mijn film de beste was uit die afschuwelijke periode", zei ze.

Het ergste vond Riefenstahl dat er toen geschreven werd dat ze zigeuners uit een concentratiekamp had laten halen om mee te spelen in haar film Tiefland. "Dat is aantoonbaar onwaar, en zó gemeen, ik kan die journalisten wel vermoorden."

Filmhistoricus Brownlow had eerder de hoop uitgesproken dat men het nazi-verleden tijdens de persconferentie zou laten rusten; maar over Riefenstahls toekomst werd weinig gezegd.

De diva beaamde dat de Amerikaanse actrice Jodi Foster haar had opgebeld om een film over haar leven te maken. Maar ze vertelde dat ze geen toestemming had gegeven om haar memoires daarvoor te gebruiken, aangezien een Amerikaans filmcontract haar geen conrole over het eindproduct toestond.

En op de vraag waarom de aangekondigde film over haar diepzeeduikexpedities zo lang op zich laat wachten, antwoordde ze dat ze de afgelopen jaren had moeten herstellen van een serie ernstige operaties. "In meinem Körper ist mehr Eisen als Knochen drin", verzuchtte Riefenstahl. Maar door de fitte indruk die ze maakte, leek het of ze minder verwees naar haar fysieke gesteldheid dan naar haar niet aflatende strijdlust.

NRC Webpagina's
20 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad