U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

DE FIRMA

Supernetwerk

KPN gaat het volgende maand toch maar proberen. Hoewel het emissiewater aan de kille kant is, hoopt het telecomconcern via uitgifte van nieuwe aandelen zo'n 5 miljard euro te vergaren. Dat het aandeel nu slechts iets meer dan een kwart van zijn hoogste waarde noteert mag de pret niet drukken. Menig concurrent, door dure frequentieveilingen evenzeer om geld verlegen, volgt met argusogen de tactiek van KPN.

Om de beursgang aantrekkelijker te maken ontbreekt een leuke korting voor de particuliere belegger niet. De knakenjagers bij de beursgang in 1994 kunnen hun poetsdoek weer uit de kast halen.

Origineler is de Europese invalshoek. Ook in Italië, Spanje en Duitsland zal druk rond het KPN-aandeel worden gefolderd. Niet voor niets staat er boven de website 'KPN. Voor U. Es geht um Sie. Per te. Por ti y para ti.' Minder Europees is de waarschuwing die een paar regels verder staat: Iedereen die dit downloadt mag deze informatie niet kenbaar maken - in de woorden van een ongetwijfeld Europeestalige jurist - "aan een enig ander persoon buiten Nederland."

Nog slimmer dan de Europese aanpak is het netwerk van banken dat KPN inschakelt. Alleen al voor de Nederlandse beleggers wordt het recordaantal van achttien banken ingeschakeld. Dat doet de vraag rijzen of het hier nog wel om een emissie gaat. Het is voor KPN niet te hopen dat Justitie dit opvat als de zoveelste variant van een kettingbrief.

Erik van der Walle

Supereerlijk

"Wij zijn geen Casema." Het waren dappere woorden die een UPC-directeur vorige week sprak, toen de Consumentenbond hem erop wees dat de Haagse kabelconcurrent toch óók had ingestemd met een collectieve schadeloosstelling. UPC hield vol dat alleen individuen werden getroffen door de belabberde internetdiensten en achtte een vergoeding voor groepen niet op zijn plaats. Het principiële verweer was van korte duur. Maandag kondigde UPC alsnog een collectieve schadevergoeding aan.

Ook de reclame wordt aangepast. "Ons hoogwaardige en hypermoderne netwerk is supersnel", meldt UPC nu nog op de website. In de toekomst zal de kabelmaatschappij daarbij moeten aantekenen dat de verbinding soms ook tergend traag is en van tijd tot tijd helemaal niet werkt.

De kabelmaatschappij heeft intussen spijt dat de Amsterdamse merknaam A2000 zo snel is ingewisseld voor die van UPC. Het was misschien beter geweest daarmee te wachten tot de ergste kinderziekten voorbij waren, zo heeft de top in Amsterdam bedacht. In landelijke dagbladen bijt UPC deze week van zich af. In een open brief aan de Tweede Kamer betoogt UPC dat het gezien zijn bescheiden marktaandeel in internet en telefonie geen monopolist is.

In de geest van de overeenkomst met de Consumentenbond heeft UPC de reclameretoriek in de krant alvast getemperd. Internet via de kabel is niet langer supersnel, maar gewoon snel, of op zijn hoogst: extra snel. Het is duidelijk: strijders voor eerlijke voorlichting hebben een klinkende overwinning geboekt. Reclamemakend Nederland wordt al zenuwachtig. Want hoe wit wast Witte Reus nu echt? En hoe helder is Heineken?

Michiel van Nieuwstadt

NRC Webpagina's
20 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad