U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Black Rain

FRANK NOË
Black Rain (Ridley Scott, 1989) is een interessante middelmatige film. Onbedoeld is de film een sterke illustratie van het verkeerde beeld dat het westen lange tijd van Japan heeft gehad. Het is voer voor Japanvorsers als Karel van Wolferen.

Middelmatig is Black Rain vooral door het ontbreken van een overtuigend verhaal. Een Amerikaanse politieagent (Michael Douglas) neemt het op tegen zo'n beetje de complete Japanse mafia. En hij wint. Dat is zelfs voor een actiethriller aan de magere kant. Aan de andere kant zitten er net genoeg aardige actiescènes is om de film vooruit te helpen - al moet je wel tegen wat meswonden kunnen. Sommige scènes zijn zo modderig dat cameraman Jan de Bont zichtbaar moeite had om zijn lens schoon te houden.

Regisseur Ridley Scott - bekend van Alien, Blade Runner en Gladiator - laat het verhaal spelen in de hoofdstad van de Japanse onderwereld: Osaka. Alles in de film is zwart. Lege winkelstraten, uniformen, motoren, natte marktpleinen, roltrappen, het is - erg jaren tachtig - helemaal zwart. Alleen de black rain uit de titel komt niet in beeld, want dat was de regen die neerkwam op Hiroshima na de atoombom. Dat wordt er dan ook een beetje met de haren bijgesleept.

Toch is Black Rain interessant omdat het laat zien hoe Amerika destijds tegen Japan aankeek. Michael Douglas strijdt tegen de gezichtsloze, collectieve Japanse mafia, en daarmee eigenlijk tegen het hele land. Hij is de geharnaste individualist zoals ze die in Hollywood graag zien. Het Japanse systeem, zo lijkt de film te zeggen, is alleen te slechten door extreem indivualisme. Gebeurt dat niet dan zijn de gevolgen desastreus. Black Rain is daarmee het product van Nipponfobie.

Dit was uiteraard voor de 'zeepbel-crash'. Toen werd duidelijk dat het Japanse systeem van bínnenuit was uitgehold door ongedekte leningen, corruptie en vriendjespolitiek.

Scott had het dus helemaal bij het verkeerde eind - en met hem vele anderen. Maar dat maakt zijn film bijna vijftien jaar later juist interessant.

Black rain (Ridley Scott, 1989, VS), 22.15-0.30u.

NRC Webpagina's
5 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad