F I L M V O O R A F :
Siberia
DIRK LIMBURG
Twee eikels waarvan de grootste
zijn eigen voornaam (4 letters) vertikaal op zijn onderbroek heeft
staan. Het meest intrigerende van de film Siberia is de vraag
waarom regisseur Robert Jan Westdijk (Zusje) wil dat de kijker
sympathie voelt voor zijn twee hoofdpersonen.
Hugo (Hugo Metsers III) en Goof (Roeland Fernhout) zijn twee Amsterdamse
jonge mannen die vrouwelijke toeristen verleiden en vervolgens beroven
van hun geld en paspoort. Dat ze geen doorsnee criminelen zijn moet
blijken uit de omstandigheid dat ze het gestolen geld in de rug van een
Mariabeeldje bewaren om daar later samen eens iets leuks mee te gaan
doen. Dat beeldje staat in een trofeekast waar ze ook de uit het
paspoort gescheurde pagina met pasfoto van de slachtoffers
triomfantelijk in ophangen. Nog schelmser is de wedstrijd die Hugo en
Goof van hun rooftocht maken.
Het probleem van deze film is dat het ondanks alle pogingen van Robert
Jan Westdijk onmogelijk is deze twee mannen te begrijpen. Uit hun
opmerkingen over vrouwen, liefde en het leven spreekt slechts
oppervlakkige domheid. "Je moet je wil boven het gevoel stellen", is een
van de schijnbaar nihilistische kalenderwijsheden die op geen enkele
manier leiden tot een verklaring van hun gedrag.
Van de twee mannen is stoere Hugo - "ik ben fuckboy" - de leider en
speelt Goof de tweede viool. Diens fout, volgens Westdijk, is dat hij
soms wat voelt voor zijn slachtoffers en zelfs verliefd wordt op het
eerste meisje dat tegen hun streken is opgewassen.
Goofs verliefdheid drijft een wig in de vriendschap en dat zou voor de
film iets betekend hebben als er sprake was van een geloofwaardige
verhouding tussen Hugo en Goof. Maar uit de manier waarop ze net zo
makkelijk elkaar bedriegen als de toeristes blijkt dat van vriendschap
geen sprake is. Dat maakt de getoonde verwijdering tot een dramatisch
non-event. En de hoop op verbroedering kan dus onmogelijk voor spanning
zorgen.
Toch is het niet moeilijk om Siberia uit te zitten. Het is goed
gefilmd en vlot en modern gemonteerd en de opzwepende muziek van Junkie
XL legt harde en spannende accenten waar de film dat nalaat. Maar vraag
je niets af, denk niet na over het verhaal en de karakters. Wees
tevreden met het sprookje van twee haaien die op rugzaktoeristes jagen.
Dat moet een mooie film zijn. En het had gekund.
Siberia (Robert Jan Westdijk, NL, 1998), Ned.3, 23.35-01.00u.