|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Mobieltje uitkomst bij lange telefoonstoring
HEERENVEEN, 18 SEPT. Dat ze ooit nog een gsm zou kopen! De 75-jarige mevrouw J.M. Seffinga uit Heerenveen had het nooit gedacht. Maar vanmorgen heeft ze er een gehaald in de Primafoonwinkel aan de Dracht. Na een blikseminslag in de KPN-telefooncentrale zaterdagmorgen kunnen 12.000 van de 30.000 inwoners van Heerenveen bellen noch gebeld worden. "Stel dat er 's nachts wat met je gebeurt, dan kun je dankzij zo'n gsm toch bellen. Dat geeft me een veilig gevoel", zegt Seffinga. De groene Swing 200 gaat in haar fietstas. "Wel jammer dat ik nu niet met korting via 1602 kan bellen. Maar overdag zal ik via die gsm niet veel bellen. Is me toch te duur." Ze weet nog niet of ze het mobieltje houdt of terugbrengt als de storing verholpen is. "Misschien bevalt hij me wel goed." Het is maandagmorgen tien uur. De Primafoonwinkel in Heerenveen is vanmorgen, net als gisteren, speciaal open om klanten te woord te staan. KPN biedt zijn gedupeerde abonnees een gsm aan tegen gereduceerd tarief (voor 154 gulden in plaats van 199 gulden) plus een beltegoed van 45 gulden. Dat bedrag kan de koper als borg zien: wie de mobiele telefoon na de storing weer inlevert, krijgt dat bedrag weer terug. "De storing kan nog wel een paar weken duren", meldt een verkoper. "Serieus?", vraagt klant Carla Dijkstra van uitzendbureau Tempoteam zich af. "Ja, wat er is gebeurd is geen grapje", antwoordt de verkoper. Dijkstra haalt twee gsm's op. "Ons hele systeem ligt plat, inclusief de computers", vertelt ze. "Normaal gaan de lonen voor de uitzendkrachten de deur uit, maar dat kan nu niet." Hieke Wijnja van Afvalsturing Friesland haalt drie mobieltjes op. "Het is lastig als gemeenten en consumenten ons niet kunnen bereiken. Mensen bellen ons met de vraag of en tegen welk tarief ze afval kwijt kunnen. Ons nummer wordt nu doorgeschakeld naar dit mobiele nummer." Van de acht pallets met 1300 mobiele telefoons die zaterdagnacht in de Primafoonwinkel werden gebracht is de helft inmiddels verkocht. "De gsm is een zegen", vindt woordvoerder Jan Remmelts van het Heerenveense ziekenhuis De Tjongerschans. "Als die er niet was geweest, hadden we echt een probleem gehad." Het ziekenhuis was na de blikseminslag zaterdagmorgen vroeg onbereikbaar. "We hebben ons nummer toen direct doorgeschakeld naar een gsm die hier lag", vertelt hij. Een geluk was het vroege tijdstip en de dag. "'sZaterdags is het nooit zo druk met telefoonverkeer." In de loop van de nacht kregen alle dertien afdelingen een gsm, naast de tien die toen al in bedrijf waren. Telefonisch onbereikbare dienstdoende specialisten, huisartsen, vroedvrouwen en apothekers werd per koerier gevraagd hun gsm aan te zetten. In de loop van zaterdag leidde KPN de telefoonlijnen van het ziekenhuis om via een noodcentrale. "Zondagmorgen functioneerden 16 van onze 24 lijnen weer. Het telefoonverkeer van en naar het ziekenhuis was gisteren weer normaal", aldus Remmelts. Alleen op piekmomenten zouden zich maandag vertragingen kunnen voordoen. De gemeente Heerenveen is geen KPN-klant, maar zit bij concurrent UPC. "We hadden zelf dus geen last van de storing", grinnikt woordvoerder Herman Termeulen. "Onze eerste zorg was dat artsen, brandweer, ambulancevervoer, GGD en ziekenhuis goed bereikbaar zouden zijn." Besloten werd om het alarmnummer 112 ook tijdelijk open te stellen voor mensen die met spoed hun huisarts of dierenarts nodig hadden. Omdat ook de alarmcentrales plat lagen, voerde de politie het afgelopen weekeinde extra surveillances uit. De straatverlichting in Heerenveen bleef uit voorzorg de hele nacht op volle sterkte. Volgens KPN-woordvoerster M. Koorenman is niet exact duidelijk hoe lang de telefoonstoring in Heerenveen nog zal duren. "Dat kan een week zijn, maar het ook langer duren. We hebben een noodcentrale neergezet die steeds duizend mensen kan aansluiten, maar in welk tempo valt niet te zeggen."
|
NRC Webpagina's 18 SEPTEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|