|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Moeizame start voor nieuwe middagkrant
ROTTERDAM, 29 AUG. Openen met een primeur, een 'eigen verhaal' op pagina drie, een fotopagina over Sail2000 en een groot interview. Het eerste exemplaar van News.nl moest direct aantonen dat de gratis middagkrant niet alleen maar 'ANP op papier' is. De primeur - Shell klaagt dat niemand hun dure, schone benzine tankt en dat de overheid daar niks aan doet - werd niet overgenomen door andere kranten. Het verhaal op pagina drie is een opsomming van eerdere berichten over twee rechtszaken. En het interview bevat weinig nieuws en veel bekende vooroordelen over Duitsers en Nederlanders. Toch moet de intentie duidelijk zijn, zegt hoofdredacteur Frank Kessel. "We willen iets toevoegen. In dat opzicht onderscheiden we ons van Spits en Metro." Een van de manieren waarop News.nl zich wil onderscheiden is door de gedrukte krant en internet te integreren. Interessant stukje gelezen? Extra informatie is op internet beschikbaar. Onder de iets grotere artikelen staan streepjescodes en nummers. Met een speciale pen (nog niet beschikbaar) of door het intoetsen van de code op de site van News.nl kunnen websites worden opgevraagd waar meer over het onderwerp te lezen valt. Vooralsnog lukt dat niet echt. De code bij het verhaal over Shell verwijst naar de reclame-site van de Shell Pura-benzine. Bij het verhaal over de rechtszaken hoort een site met een minieme samenvatting van het boek van een in het artikel opgevoerde expert. Links bij berichten over de Olympische Spelen en de US Open verwijzen naar de officiële websites van de sportevenementen. Hoofdredacteur Kessel onderkent het probleem direct: de redactie is er nog niet in geslaagd sites op te speuren die echt aanvullende informatie verschaffen. "Dat kan en moet veel beter." Het belang van een kruisbestuiving tussen gedrukte krant en internet wordt ook bij andere dagbladen onderkend. "Daar zijn we allemaal op onze eigen manier mee bezig", zegt Parool-hoofdredacteur Matthijs van Nieuwkerk. "Maar ik heb die pen niet zien werken en ik geloof niet dat ik daar nou roodgloeiend van word." De krant zelf heeft hij nog niet gelezen. News.nl wordt uitgegeven door het Telegraaf-concern. De krant begint met een oplage van 100.000 en vijftien vaste redacteuren. De bedoeling is om in een jaar te groeien naar een oplage van een kwart miljoen, onder andere verspreid bij grote bedrijven die het leuk vinden als hun werknemers een gratis krant mee kunnen nemen. Volgens NRC Handelsblad-hoofdredacteur Folkert Jensma is deze vorm van distributie "essentieel voor hen". Het Telegraaf-concern verspreidt Spits al op de stations, onder forensen en studenten. "Om hun enige bron van inkomsten, de adverteerders, te interesseren moet News.nl een andere groep lezers bereiken", aldus Jensma. "In dit geval de werknemers met een auto." In vergelijking met NRC Handelsblad of Het Parool is News.nl veel dunner, bevat het minder artikelen en nauwelijks achtergrondverhalen. Is de gratis krant toch een serieuze concurrent? "Elke krant is een concurrent, al moet News.nl zich inhoudelijk nog bewijzen", zegt Jensma. Van Nieuwkerk "ligt er nog niet echt wakker van". Beide hoofdredacteuren zeggen te hopen op concurrentie: houdt je scherp, er zijn al genoeg kranten verdwenen. Volgens Kessel zijn er "mensen met een abonnement die geen zin meer hebben om elke dag overladen te worden met informatie die ze toch nooit lezen". Die zouden dan News.nl lezen om bij te blijven. "En als er iets groots gebeurt, kopen ze de NRC om er meer over te weten."
|
NRC Webpagina's 29 AUGUSTUS 2000
|
Bovenkant pagina |
|