U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Kranten.com

PCM

Dossier Elektronisch uitgeven


PCM-directeur Greven:

'Je zou toch zeggen dat die koppen van ons zijn'

PCM verloor de rechtszaak tegen Kranten.com, die op internet verwijst naar artikelen uit PCM-kranten zonder daarvoor te betalen. De uitgever is desondanks niet teleurgesteld.

Door onze redacteur PETRA DE KONING

PCM-directeur Jan Greven staat glimlachend in de hal van de Rotterdamse rechtbank. De uitgeverij heeft het kort geding tegen Kranten.com verloren, maar nee, voor Greven was dat geen onaangename verrassing. ,,We weten nu tenminste waar we aan toe zijn.''

Hij had, zegt hij, absoluut niet verwacht dat de rechter PCM op alle in het geding aangevoerde punten opgelijk zou geven. De uitgeverij zou volgens de rechter geen schade ondervinden van de website van Kranten.com, die doorverwijst naar on line artikelen van dagbladen. Er zou geen inbreuk zijn gemaakt op auteursrechten van PCM, en ook niet op databankrechten. ,,Dat er door de rechter nu een beperking is gemaakt op het auteursrecht op koppen die op internet staan, dat is nieuw. Die koppen, je zou toch zeggen dat die van ons zijn'', aldus Greven.

PCM had in het kort geding gezegd dat het reclame-inkomsten misloopt omdat Kranten.com direct doorverwijst naar internetpagina's waarop bijna geen advertenties staan. De advertenties staan vooral op de eigen homepage van de verschillende kranten. Eigen schuld, vond de rechter. PCM kan ze toch ook op andere internetpagina's plaatsen? Greven: ,,Daar denken we nu over na.''

Komende donderdag overlegt hij met de hoofdredacteuren van PCM-kranten. Hoofdredacties hebben zich tot nu toe verzet tegen het idee samen één site te maken. De kranten zijn concurrenten, en de redacties willen zelf kunnen beslissen in welke ‘context' hun stukken worden gebruikt. Greven is het daar, zegt hij, hartgrondig mee eens. ,,Ik wilde dat, toen ik zelf hoofdredacteur was, ook niet. Maar als je nu merkt dat de eerste de beste het allemaal in één bak kan gooien, moet je wat doen.''

Natuurlijk zal dat op redacties van kranten tot hevige discussies en verzet leiden. ,,Je kunt ook zeggen: laat Kranten.com het dan maar doen. Maar: dat is een bedrijf met nul investeringen. Zet dat maar eens af tegen de tientallen miljoenen investeringen van PCM in de verschillende kranten.'' Greven lacht hard. De redacties, denkt hij, kunnen zelf wel bedenken waar dat uiteindelijk toe zal leiden.

In de hal staat ook een van de twee oprichters van kranten.com, de economiestudent Martin Klerx (22). Iedere keer als zijn mobiele telefoon rinkelt, hoopt hij dat het zijn collega Erik Pellegrom is. Pellegrom ligt in het ziekenhuis met een klaplong. Martin Klerx wil hem graag vertellen over hun succes, maar Pellegrom heeft geen telefoon naast zijn bed. Zo'n mooie uitspraak – dat had Klerx niet verwacht.

Kranten.com denkt niet dat PCM met een eigen site snel een belangrijke concurrent zal worden. Kranten.com is nu bekend en heeft een enorme voorsprong. Het internetbedrijf ontwikkelt ook sites voor andere bedrijven. Ook voor PCM, als de uitgeverij dat zou willen. Klerx: ,,Ze bellen maar.''

NRC Webpagina's
22 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad