F I L M V O O R A F :
Cryptogram met dames
GERWIN TAMSMA
Nu later deze week de nieuwe
film van Paul Verhoeven, Hollow Man in Nederland te zien zal
zijn, staat de inmiddels 62-jarige succesregisseur weer in het midden
van de belangstelling. Verhoeven wordt deze maand geëerd door drie
gerespecteerde Europese filmfestivals.
Vooral het eerbetoon in Locarno werd door sommigen gezien als een teken dat Verhoeven door elitaire
intellectuelen nu ook als filmauteur gezien mag worden. Met typerend
inzicht in het manipuleren van meningsvorming en verwijzend naar het
gegeven van Verhoevens nieuwe film, noemde festivaldirecteur Marco
Müller hem de 'onzichtbare regisseur van de vorige eeuw'.
Onzichtbaar voor wie, kun je je dan afvragen, want een van de aardige
dingen van Verhoeven is nu juist zijn vermogen om zowel veel publiek te
trekken, als maatschappelijk gekrakeel te veroorzaken. En beide hebben
te maken met zijn opvatting dat film tenslotte iets (bij voorkeur alles)
moet laten zien. Een adagium waar hij altijd naar gehandeld heeft, ook
al werd hij daarbij nogal eens dwarsgezeten door de Amerikaanse
filmkeuring of door zijn producenten. Zo was Basic Instinct,
Verhoevens allergrootste hit uit 1992, in de Verenigde Staten in een
minder expliciete versie te zien dan in de Europese bioscopen. Welke
variant vanavond ('al vanaf half negen') wordt uitgezonden, moet
afgewacht worden, want er bestaan inmiddels vele versies waarin
óf wat geweld óf wat seks óf een mengeling van
beide is verwijderd. Voor het begrijpen van het verhaal is dat niet van
belang. In de openingsscène krijgen we wilde seks voorgeschoteld,
waaraan een einde komt wanneer de blondine, wier gezicht niet goed te
zien valt, haar hoogtepunt bereikt door een ijspriem in het lichaam van
de man te steken. Vervolgens is (en blijft) de vraag of Catherine
Tramell (Sharon Stone), de 'bloedmooie' biseksuele schrijfster van een
thriller waarin eenzelfde moord beschreven wordt, de moordenares is, of
iemand die het boek gelezen heeft. Achtervolgd door zijn verleden, raakt
inspecteur Michael Douglas verstrikt in de manipulaties van de dames. De
inmiddels klassieke scène waarin de superieur glimlachende Stone
tijdens een politieverhoor aan de aanwezigen laat zien dat ze geen
slipje draagt - in een iets surrealistischer film zouden de mannen ter
plekke verslonden worden door haar 'vagina dentata' - was aan beide
kanten van de oceaan te zien. Angst en fascinatie voor 'gevaarlijke'
vrouwen is zelden amusanter in beeld gebracht.
Volgens sommige critici destijds was Basic Instinct net een
cryptogram: boeiend tijdverdrijf, maar zodra je hem hebt opgelost, heeft
hij al zijn aantrekkingskracht verloren. Maar acht jaar en talloze
vergelijkbare cop and copulation-films later, moge duidelijk zijn
dat de aantrekkingskracht van Basic Instinct niet schuilt in de
vraag wie het gedaan heeft, maar eerder in de vraag waarom het zo
belangrijk is wat er wel en wat er niet getoond wordt. Ergens in dat
onzichtbare grensgebied moet de hand van filmauteur Verhoeven gezocht
worden.
Basic Instinct (Paul Verhoeven, VS, 1992), SBS6, 20.20-22.45u.