U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier Elektronisch zakendoen

Via liberalisering lokale netwerken

Maatregelen voor goedkoper internet

Door onze correspondent HANS BUDDINGH'
BRUSSEL, 13 JULI. De Europese Commissie wil de EU-lidstaten verplichten voor eind van dit jaar lokale telecomnetwerken te liberaliseren, waardoor internet veel goedkoper wordt. Verder moeten internetgebruikers reclameboodschappen via email kunnen weren.

Dit zijn enkele van een reeks voorstellen van de Europese Commissie voor liberalisering van de telecommarkt. Eurocommissaris Erkki Liikanen (Ondernemingen in Informatiemaatschappij) sprak gisteren van "een adrenaline-injectie" voor de industrie en het internet. De Europese Commissie had in april al aanbevelingen gedaan voor liberalisering van de zogenoemde 'local loop' (het laatste deel van de koperen verbinding van het netwerk naar woning en bedrijf). Tegelijkertijd hoopte zij met de aankondiging van regelgeving een versnelde liberalisering van de local loop te bereiken. Maar volgens Eurocommissaris Liikanen is te weinig vooruitgang geboekt. De oorsponkelijke bezitters van de lokale netwerken - de traditionele telecombedrijven waarvan de meesten tot voor kort nog geheel in staatshanden waren hebben nog een dominante positie. Door hun hoge interconnectietarieven blijven ook de internettarieven hoog. Het aantal operators in de EU is weliswaar van 218 in 1998 naar 557 in 1999 gestegen, maar de tradionele telecombedrijven hebben nog altijd 91 procent van de markt in handen. In zes EU-lidstaten, waaronder Nederland, is de local loop intussen geliberaliseerd.

De nu voorgestelde regels verplichten de bezitter van de local loop concurrenten toe te laten tegen niet-discriminerende tarieven, die 'kostprijs-georiënteerd' zijn. Eurocommissaris Liikanen gaat ervan uit dat het voorstel snel, in één lezing, door Europese ministers en Europarlement zullen worden geaccepteerd. Hij verwees hierbij naar conclusies van de recente Europese toppen van Lissabon en Feira.

Onderdeel van het pakket is ook een reeks ontwerp-richtlijnen, die uiterlijk 1 januari 2002 in nationale wetgeving moeten zijn omgezet. Volgens een voorstel over waarborging van universele dienstverlening en consumentenrechten, dat tegemoet komt aan wensen van Europese consumentenorganisaties, moeten internet-gebruikers commerciële emails (zogenoemde spam) kunnen weren. Zij dienen vooraf toestemming ('opt in') te hebben gegeven. Toestemming is ook nodig voor gebruik van hun data.

Het pakket voorstellen, dat ook een vereenvoudiging van regelgeving beoogt, omvat voorts onder meer licentieprocedures, een richtlijn voor nationale mededingingsautoriteiten en regels voor radiospectra (o.a. derde generatie mobiele telefonie) die een efficiënt gebruik moeten bevorderen. Het is de bedoeling dat specifieke telecomregels geleidelijk verdwijnen, naarmate in regio's van volledige concurrentie sprake is.

NRC Webpagina's
13 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad