U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Centraal Planbureau

Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid


'Verzekeraars falen'

CPB: betere informatie pensioenen

Door onze financiële redactie
ROTTERDAM, 27 JUNI. Levensverzekeraars en andere verkopers van pensioenproducten moeten het publiek betere informatie geven, zodat hun aanbiedingen gemakkelijker vergelijkbaar zijn.

Dit is een van de voorstellen die het Centraal Planbureau (CPB) doet in een vanmiddag gepubliceerde studie naar de toekomstige oudedagsvoorzieningen in Nederland. Nu maken verzekeraars door het gebrek aan transparantie hogere financiële marges dan nodig is. Het CPB pleit er verder voor dat assurantietussenpersonen die bemiddelen en adviseren over zulke oudedagsproducten niet langer worden betaald door provisies van de verzekeraars wier producten zij verkopen, zoals nu de regel is. De aanbeveling voor beter vergelijkbare informatie van verzekeraars kreeg gistermiddag een ongeplande impuls van negatieve conclusies van een onafhankelijke commissie die toetst of de branche zich nu houdt aan prille afspraken over meer openheid over rendement en risico van allerlei verzekeringen. Zo klaagt de toetsingscommissie, net als de studie van het CPB, onder meer over het feit dat verzekeraars bij hun aanbiedingen eigen terminologie gebruiken en geen gestandaardiseerde. De twee markten waarover het CPB in de studie adviseert zijn immens: pensioenfondsen beheren samen meer dan 1.000 miljard gulden beleggingen voor de oudedagsvoorziening die werknemers bij hun onderneming opbouwen. Negen van de tien werknemers is daarbij verplicht aangesloten. De markt voor individuele levensverzekeringen had volgens het CPB in 1997 een omvang van meer 840 miljard gulden (verzekerd bedrag).

Het CPB verwacht dat de nu nog beperkte keuzevrijheid van consumenten de komende jaren gaat toenemen. Dat geldt voor hun arbeidspensioen bij de werkgever en voor de ruimte voor de aankoop van individuele levensverzekeringen. Het CPB constateert echter dat de informatie die nodig is om doordachte keuzes te maken en de marktordening cruciale manco's bevatten. De verzekeraars hebben sinds twee jaar een code om consumenten helderder en meer gestandaardiseerd te informeren, maar bij nagenoeg alle onderzochte verzekeraars is tenminste op onderdelen gebrekkige naleving geconstateerd, aldus de toetsingscommissie gisteren in zijn eerste jaarverslag.

De Consumentenbond wil dat de regels worden aangescherpt, de branche- organisatie, het Verbond van Verzekeraars, zegde gisteren "intensief overleg" toe over aanpassing van de afspraken. "Het gaat goed, maar het kan altijd nog beter", vindt het Verbond.

NRC Webpagina's
27 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad