|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Computerbeveiliging ( onderdeel privacy) Nederlandse Vereniging van Interentproviders
|
Privacy internet rammelt
Door onze redacteuren
De Registratiekamer onderzocht zestig internetaanbieders, waarvan er uiteindelijk 41 in het onderzoek zijn opgenomen. Het onderzoek wijst uit dat de bescherming van gegevens van klanten tekortschiet. Wie zich aanmeldt bij een internetaanbieder moet vragen beantwoorden over bijvoorbeeld inkomen, hobby's, huisdieren en vakantiebestemmingen. Vervolgens ontvangt de klant ongevraagd e-mailberichten met aanbiedingen van bedrijven. De handel in zulke gegevens is overigens niet verboden, in hun 'algemene voorwaarden' - de kleine lettertjes - vragen aanbieders hier doorgaans toestemming voor. Zij handelen echter ook in de zogenoemde verkeersgegevens, die informatie geven over het surfgedrag - wie wanneer welke websites bezoekt - van hun klanten. De bedrijven analyseren deze gegevens en verkopen ze. Dit is volgens de Registratiekamer in strijd met de Wet Persoonsregistratie. De Registratiekamer wil niet zeggen welke aanbieders zich op dit moment schuldig maken aan privacyschending. "We geven ze nog even de kans het goed te doen", aldus plaatsvervangend voorzitter U. van de Pol. De branchevereniging van internetaanbieders, de NLIP, trekt de resultaten van het onderzoek in twijfel en stelt dat de bij haar aangesloten bedrijven - ongeveer driekwart van de markt - op grond van een gedragscode zorgvuldig met persoonsgegevens omgaat. Wel erkent de NLIP dat de voorlichting aan klanten kan worden verbeterd. De Consumentenbond reageert geschokt op de bevindingen van de Registratiekamer en eist dat de aanbieders binnen drie maanden aan iedere klant melden hoe zij omgaan met persoonsgegevens en alsnog expliciet toestemming vragen om die gegevens te gebruiken. Doen zij dat niet, dan publiceert de bond, die de Registratiekamer om het onderzoek had verzocht, vanaf 1 oktober een zwarte lijst met malafide aanbieders. Noch de Registratiekamer noch de Consumentenbond vindt het echter nodig nu al actie te ondernemen. "We geven alleen een signaal, het is aan de providers of ze bekend maken dat hun bedrijf niet aan de regels voldoet", aldus Van de Pol. Hij benadrukt dat klanten altijd individueel een klacht kunnen indienen als blijkt dat hun aanbieder de regels overtreedt. W. Koole van de Consumentenbond: "We willen niemand aan de schandpaal nagelen, maar ik sluit niet uit dat er op den duur schadeclaims kunnen komen tegen bedrijven die niet aan de regels voldoen." De internetaanbieders zelf hebben zich daar in hun algemene voorwaarden overigens tegen ingedekt. TMF Web, de internettak van het jongerentelevisiestation The Music Factory, wijst nieuwe abonnees erop dat hij hun informeert over "aanbiedingen, kortingen, nieuwe ontwikkelingen en aanvullende diensten" en dat het bedrijf persoonsgegevens gebruikt voor "de totstandbrenging of instandhouding van een directie relatie tussen TMF Web en door haar geselecteerde ondernemingen met het oog op werving voor commerciële of charitatieve doelen". Zonnet, eigendom van telecombedrijf Versatel, Radio 538 en de keten van cd-winkels Free Record Shop, zegt op zijn website persoonsgegevens niet aan derden beschikbaar te zullen stellen, maar stelt in de algemene voorwaarden die wel te zullen gebruiken voor "het alleen dan wel in samenwerking met derden kunnen promoten en/of verkopen van produkten en diensten aan de gebruiker".
|
NRC Webpagina's 27 JUNI 2000
|
Bovenkant pagina |
|