F I L M V O O R A F :
Vechten tegen de Mannschaft
BAS BLOKKER
In hemelsnaam, wat ís dit voor
oorlog? We zien een konvooi krijgsgevangenen aankomen in een met
prikkeldraad omheind kamp. De mannen stappen uit de vrachtwagens en
wandelen door hun nieuwe omgeving alsof het een terrein van Center Parcs
is.
Handen in de zakken, jekkie los over de schouder, je schopt eens tegen de afrastering, kijkt alvast onder de barakken hoe je je hier
straks een weg naar buiten zult graven, en je zegt: 'hee, jij ook
hier?', tegen een medegevangene. De kampcommandant legt uit dat ze
'natuurlijk' de gebruikelijke faciliteiten genieten: sport, bibliotheek,
recreatiezaal en tuingereedschap.
Het is dat het eerste gesproken woord in de film een luid
Aussteigen! is, anders zou je echt nooit raden dat we ons hier
middenin de Tweede Wereldoorlog bevinden.
Daarbij moet worden aangetekend dat The Great Escape van 1963
dateert, achttien jaar na de oorlog. Nog middenin de eerste fase van
herdenken, waarin de overwinning op de Duitsers centraal stond. Voor de
Amerikanen gold dat des te sterker. Zij hadden de oorlog voor Europa
gewonnen en geen vijand had ooit hun eigen grondgebied betreden, laat
staan dat er Amerikaanse burgers waren gegijzeld, gedeporteerd of
vergast. Eigenlijk was het vooral spannend geweest en hadden die
Duitsers gewoon een verrekt goede Mannschaft gehad. Toen
nog wel.
The Great Escape is ook meer een gevangenis- dan een oorlogsfilm.
De Duitse soldaten zijn allereerst cipiers (heel domme, het is
buitengewoon lachwekkend dat de Engelse kampoudste hen aanduidt als
'expert guards, the elite', wij hebben ze dan al leren kennen als het
type dat omhoogkijkt als je roept: daar, een vliegend tapijt!). We
ontmoeten in deze film met name troepen van de Luftwaffe, geheel in
overeenstemming met het door de Duitsers lang gekoesterde idee dat het
gewone leger in de oorlog 'fatsoenlijk' was gebleven en dat alle
smeerlapperij op het conto van de Gestapo en de SS moest worden
geschreven. De kampcommandant is maar met tegenzin tot een slap Heil
Hitlertje te bewegen.
Hun gevangenen zijn flegmatiek (de Britten), brutaal (de Amerikanen) of
gewoon hard (de kille Pool, een rol van Charles Bronson), maar ze zijn
allen vindingrijk en ieder heeft een eigen stukje expertise waarmee ze
allemaal bijdragen tot de grote ontsnapping. Steeds wordt benadrukt dat
de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Maar dan zijn de
beelden wel mooi gelogen. Zeker de motorescapades van de ontsnapte Steve
McQueen, waarvan ook bekend is dat hij die persoonlijk in het scenario
heeft laten schrijven. En toch is het een onweerstaanbare film die in
drie uur over het scherm raast.
The Great Escape (VS, John Sturges, 1963), RTL5, 20.25-23.35u.