U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Verblind door nylonkousen

YVONNE KROONENBERG
Mannen hebben het voetbal en de oorlog, vrouwen hebben de uitverkoop. Vanavond zendt RTL4 de BBC- documentaire Sale Fever uit, over de uitverkoop in Harrod's, het beroemde warenhuis in Londen waar je zelfs een olifant kunt bestellen, als je dat zou willen.

De voorbereidingen beginnen de avond tevoren, niet alleen voor de medewerkers van Harrod's, maar ook voor de klanten. De documentaire volgt een West-Indische moeder met een zoon, een wat volkse vrouw van een jaar of 35 en een echtpaar van middelbare leeftijd dat met een speciale bus uit de provincie is gekomen. De moeder bidt hartstochtelijk met ineengeklemde handen of God haar wil geleiden en haar op de beste aanbiedingen wil wijzen. De vrouw van 35 heeft een arendsblik in haar ogen. "Ik voel waar de koopjes hangen, ik heb een zesde zintuig", verklaart ze stellig. Om haar woorden kracht bij te zetten prikt ze haar wijsvingers naar voren, antennes zijn het. Voor ze met de man die de tassen moet dragen op weg gaat, neemt ze de strategie door waarmee ze het slagveld zal veroveren: "Eerst gaan we die rok kopen die ik heb zien hangen, dan doen we de jassen. Als we die hebben, komen de koopjes."

Het personeel staat ook op scherp. De chef van de serviesafdeling, die zelf ook wel van porselein lijkt, zeker wat betreft zijn tanden, geeft aanwijzingen aan een jonger personeelslid: "Maak maar hoge stapels, daar houden ze van." Ze, dat zijn de klanten. Ze worden met eerbied benaderd, omzichtig, om ze vooral niet te ontmoedigen in hun koopdrift.

Die lijkt trouwens niet te stuiten. Sommige klanten weten van gekkigheid niet meer wat ze doen. Er is een mevrouw die een enorme zak Christmas crackers heeft gekocht, trekrotjes noemen we die geloof ik, alleen maar omdat ze voor de helft van de prijs over de toonbank gingen. Een andere mevrouw staat verblind bij de bak met nylonkousen te schreeuwen dat het toch waanzin is, 92 pond voor een paar kousen. Ze leest de cijfers verkeerd om, er staat 29 en de kousen zijn afgeprijsd tot 14 pond.

De moeder met haar zoon zijn verdwaald in het grote warenhuis. De camera volgt ze terwijl ze proberen het spoor naar de koopjes terug te vinden. Jammer, ze begonnen zo goed. Binnen vier minuten hadden ze een winterjas te pakken.

Het is een fascinerende documentaire, vol kleine cameragrapjes en mooi van structuur. Maar iemand bij RTL4 vond die subtiliteit niet zo belangrijk. Er is een Nederlandse commentaarstem over de oorspronkelijke Engelse tekst heengezet. Die is zo lomp, dat hij afbreuk doet aan de beelden. "Op de afdeling servies is het nog steeds een gekkenhuis", zegt de spreekstalmeesteres op vlakke toon. Tot wel vier keer toe wordt die uitdrukking gebruikt en ter afwisseling: "bij de schoenen is het een chaos."

Dat is wat de documentaire nu juist laat zien! Het lijkt wel of iemand ondertitels heeft geschreven bij een pantomime. Maar als dat mens haar kop even houdt, is de uitzending een genot.

Sale Fever, RTL4, 20.30-21.00u.

NRC Webpagina's
16 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad