T V V O O R A F :
De werkelijkheid wint op tv
LUCAS LIGTENBERG
Nu al is het tv-programma
Survivor van CBS uitgeroepen tot de hit van deze zomer. De show
trok in zijn tweede week de hoogste kijkdichtheid en versloeg
publiekstrekker Who wants to be a millionaire van ABC.
Survivor is een van de vijf reality-tv shows die deze zomer op de
Amerikaanse televisie te zien zijn. Bekend is dat de Amerikanen over
drie weken een eigen versie van Big Brother - ook CBS - te zien
krijgen, maar daarnaast is het idee ook uitgewerkt in programma's bij
Fox (American High), MTV (Real World) en WNET (het Britse
The 1900 House). Survivor plaatste zestien zorgvuldig
geselecteerde deelnemers op een onbewoond eiland Pulau Tiga voor de kust
van Sumatra en volgde ze enkele maanden. Eén voor
één zullen ze worden weggestemd door de anderen tot de
laatste overlevende naar huis kan met 1 miljoen dollar. De eerste
uitzending was interessant omdat iedereen tegelijk arriveerde op het
eiland. De tweede was al minder omdat het uur bijna geheel opging aan
het zo veelvuldig mogelijk tonen van eigenaardigheden van mensen,
geroddel over elkaar en natuurlijk het dramatische slot van elke show:
het stemmen over wie weg moet. De publiciteit rond Survivor is
enorm. CBS hoopte natuurlijk goed te scoren maar het succes slaat alle
verwachtingen. In de eerste week gooide ABC zijn programmering op het
laatste moment om zodat Who wants to be a millionaire op
hetzelfde uur te zien was.
Millionaire won nipt in kijkdichtheid, maar Survivor
haalde toch nog 15,5 miljoen kijkers, onder wie veel jongeren. Een coup
voor CBS, dat in het algemeen met name bij ouderen populair is.
Na de eerste uitzending op woensdag 31 mei gooiden de eilandbewoners de
62-jarige Sonja van het eiland af. Zij maakte in de dagen erna de blits
in talloze praatprogramma's, om te beginnen in de ontbijtshow van CBS op
donderdagochtend. In de tweede uitzending sneuvelde de 60-jarige B.B.,
die vervolgens zijn vijftien minuten roem kreeg in het talkshowcircuit.
CBS haalde na uitzending twee maar liefst achttien miljoen kijkers.
Een kleine gekte rond Survivor is nu begonnen. Kranten beginnen
er meer over te schrijven, lezers van USA Today kunnen stemmen
wie er volgende week van het eiland moet en David Letterman (CBS) en Jay
Leno (NBC) maken er grappen over. Via de CBS-website maar ook via
bijvoorbeeld Yahoo! is er meer uit te vinden over de
Survivor-personages. Voor CBS is Survivor mogelijk het
begin van een zeer succesvol seizoen 2000-2001. Met wat geluk kan het in
de voetsporen treden van ABC, dat vorige zomer zijn show Who wants to
be a millionaire begon en die voortzette na overweldigend succes.
Wat dan gebeurt is dat de programma's rond de successhow meer kijkers
trekken zodat de reclametarieven scherp stijgen. CBS heeft ook een goed
najaarsaanbod en daar kunnen ze tijdens deze zomer van Survivor
en Big Brother voor adverteren in de eigen programma's. Nog
geen jaar na de overname van CBS door amusementsgigant Viacom bieden
CBS-topman Mel Karmazin en programmaleider Leslie Moonves al waar voor
hun geld.
(www.cbs.com)