|
|
|
NIEUWSSELECTIE KLM
|
Topoverleg KLM en British Airways over
samengaan
Door een onzer redacteuren
Na de mislukte alliantie met Alitalia is KLM alleen komen te staan in Europa. Van Wijk zei bij de bekendmaking van de breuk nog snel op zoek te willen gaan naar een andere partner, maar pas na de ontvlechting van de Italiaanse samenwerking. Eerder werd ook Swissair genoemd als mogelijke Europese partner van KLM. Het is niet de eerste keer dat KLM en British Airways met elkaar praten over samenwerking. Eind 1991 gingen de twee concerns aan de onderhandelingstafel zitten om te praten over een mogelijke fusie. De fusiepoging mislukte destijds omdat ze het niet eens konden worden over de eigendomsverhoudingen. British Airways wilde minstens een belang van 70 procent krijgen in de beoogde holding, KLM wilde niet instemmen met een verhouding waarin KLM minder dan 40 procent zou krijgen. Door samenwerking met KLM zou British Airways zijn invloed op het continent belangrijk versterken. Dit is voor de Engelsen vooral aantrekkelijk wegens de drukte op het Britse vliegveld Heathrow. British Airways kan daar niet verder groeien. Volgens de Britse zondagskranten The Observer en Mail on Sunday zouden British Airways en KLM eveneens kosten willen besparen door de low-budget-dochtermaatschappijen Go en Buzz samen te laten werken. De concurrentie tussen de prijsbrekermaatschappijen in Londen is enorm. Een woordvoerder van British Airways heeft de berichten over samenwerkingsgesprekken tussen de betrokken maatschappijen eveneens ontkend. Sinds de breuk tussen KLM en Alitalia op 28 april hebben de geruchten over mogelijke nieuwe alliantiepartners de koers van KLM doen stijgen van 18,50 naar 21,50 euro vandaag. Vorige week gingen er nog geruchten in de Franse media dat British Airways zich bij Air France en Delta Airlines zou aansluiten.
|
NRC Webpagina's
15 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |