U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
KLM

British Airways


Topoverleg KLM en British Airways over samengaan

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 15 MEI. KLM en British Airways voeren op hoog niveau gesprekken over een vergaande samenwerking. KLM-bestuursvoorzitter L. van Wijk en de nieuwe BA-topman R. Eddington hebben hierover donderdagavond gesprekken gevoerd.

Een woordvoerder van KLM ontkent de alliantiegesprekken: "Er vinden geen gesprekken plaats tussen KLM en British Airways". Maar volgens welingelichte bronnen bij KLM spreken de topmannen over een vergaande samenwerking, wat zou neerkomen op een overname van KLM door British Airways. KLM heeft op basis van de koersen van vandaag een marktwaarde van 1 miljard euro, British Airways is bijna het zevenvoudige waard (6,8 miljard euro).

Na de mislukte alliantie met Alitalia is KLM alleen komen te staan in Europa. Van Wijk zei bij de bekendmaking van de breuk nog snel op zoek te willen gaan naar een andere partner, maar pas na de ontvlechting van de Italiaanse samenwerking. Eerder werd ook Swissair genoemd als mogelijke Europese partner van KLM.

Het is niet de eerste keer dat KLM en British Airways met elkaar praten over samenwerking. Eind 1991 gingen de twee concerns aan de onderhandelingstafel zitten om te praten over een mogelijke fusie. De fusiepoging mislukte destijds omdat ze het niet eens konden worden over de eigendomsverhoudingen. British Airways wilde minstens een belang van 70 procent krijgen in de beoogde holding, KLM wilde niet instemmen met een verhouding waarin KLM minder dan 40 procent zou krijgen.

Door samenwerking met KLM zou British Airways zijn invloed op het continent belangrijk versterken. Dit is voor de Engelsen vooral aantrekkelijk wegens de drukte op het Britse vliegveld Heathrow. British Airways kan daar niet verder groeien. Volgens de Britse zondagskranten The Observer en Mail on Sunday zouden British Airways en KLM eveneens kosten willen besparen door de low-budget-dochtermaatschappijen Go en Buzz samen te laten werken. De concurrentie tussen de prijsbrekermaatschappijen in Londen is enorm. Een woordvoerder van British Airways heeft de berichten over samenwerkingsgesprekken tussen de betrokken maatschappijen eveneens ontkend.

Sinds de breuk tussen KLM en Alitalia op 28 april hebben de geruchten over mogelijke nieuwe alliantiepartners de koers van KLM doen stijgen van 18,50 naar 21,50 euro vandaag. Vorige week gingen er nog geruchten in de Franse media dat British Airways zich bij Air France en Delta Airlines zou aansluiten.

NRC Webpagina's
15 MEI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)