U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Internet als eerste met berichtgeving
Het nieuws over de ramp in Enschede ging zaterdag razendsnel de wereld door via radio en televisie, maar vooral via internet.

Telegraaf mag Limburger kopen
De Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) heeft vandaag vergunning verleend voor de overname van Dagblad De Limburger door Holding De Telegraaf. Aan de toestemming kleven wel voorwaarden. Zo moeten De Limburger en het Limburgs Dagblad, dat al in handen van De Telegraaf was, als zelfstandige kranten blijven voortbestaan. Om de economische machtspositie op de regionale adverteerdersmarkt op te heffen moeten bovendien de 13 huis-aan-huisbladen van De Limburger worden verkocht.

Verlies UPC stijgt tot ruim een miljard
De koers van kabelbedrijf United Pan-Europe Communications (UPC) is vanmorgen bijna 9 procent gedaald na de bekendmaking van een verlies van omgerekend meer dan een miljard gulden over de eerste drie maaanden van dit jaar. Het verlies (467,4 miljoen euro) is ruim zeven keer zo groot als in dezelfde periode van het afgelopen jaar.

E-mail plus fax
Veel vernieuwingen gaan gepaard met een aankondiging van het vertrek van het oude. Het heengaan van papieren krant en gedrukt boek is meer dan eens voorspeld en ook televisietoestel en personal computer hebben elkaar wederzijds meer dan eens uitgesloten. Meestal loopt het aangekondigde vertrek een forse vertraging op of komt het er helemaal niet van.

Op rolschaatsen door de wolken
Ze springt, ze vliegt, woont in de wolken en met haar vrolijke rode staartjes en stoere roze broek is ze de nieuwe aanwinst in het presentatieteam van het Jeugdjournaal. Nieuwslezeres Sacha de Boer kondigde haar op 1 mei ook officieel als nieuwe collega aan, maar haastte zich te zeggen dat de nieuwe weervrouw, of liever het nieuwe weermeisje, van het Jeugdjournaal niet van vlees en bloed is, maar een cartoon.

Vergelijkingssites
Nederlanders zijn niet de enigen die altijd op een koopje uit zijn. In de Verenigde Staten bestaan al sinds enkele jaren websites waarop prijzen en producten worden vergeleken. In Nederland bestaan sinds kort ook een paar vergelijkingssites.

VVD sluit contracten met vier sponsors
DEN HAAG, 15 MEI. De VVD heeft contracten afgesloten met vier sponsors. De firma's Freeler (internetprovider), Microsoft (softwarefabrikant), Casema (kabelnetfirma) en Exterre (internetinvesteerder) betalen ieder 10.000 gulden voor de organisatie van een VVD-bijeenkomst over de ontwikkeling van digitalisering. Het is de eerste keer dat een politieke partij zich voor reguliere activiteiten laat sponsoren. De VVD heeft in een code vastgelegd dat de sponsoring beperkt blijft tot specifieke activiteiten, er altijd meer dan één sponsor moet zijn en sponsoring niet meer dan de helft van de kosten mag bedragen.


De geografie van het internet wordt onder de loep genomen op de site van Network Solutions, de belangrijkste registrator van webadressen. Uit de Dot Com-statistieken blijkt dat zestig procent van de .com-adressen aangekocht wordt door personen die dit voor het eerst doen en dat 1,9 webadres het gemiddelde is dat geregistreerd wordt. Inwoners van Los Angeles schaffen de meeste sites aan, gevolgd door New York.
(www.nsol.com/statistics)

NRC Webpagina's
15 MEI 2000




    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)