NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Mooi beeld van 'zwarte'school
SHEILA KAMERMAN
Juf in klaslokaal, duidelijk
articulerend tegen een jochie van een jaar of twaalf: "Kun je aanwijzen
waar Afghanistan ligt, waar je vandaan komt? 'Hij komt naar voren, tuurt
op de wereldkaart en vindt zijn geboorteland. " Goed zo", prijst de juf.
"Wat deed je in Afghanistan?" Een hulpeloze blik. "Ging je naar
school?", vraagt ze. Nee, schudt hij. "Als je 's morgens wakker werd,
wat deed je dan?", vraagt ze verder. "Koe eten geven, en schaap en
kip", klinkt het schuchter.
Moeizame communicatie tussen leerling en leraar komt veel voor op het
Montessori College Oost in Amsterdam. De VPRO volgde voor de driedelige
documentaire Lotsverbetering een aantal leerlingen en leraren van
deze 'zwarte' VMBO-school (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs).
Van de 1150 leerlingen is 95 procent allochtoon, de helft nog maar net
in Nederland. Ze spreken de taal nauwelijks, sommigen hebben zelfs
nooit op school gezeten. Vorige week bleek uit onderzoek dat voor een
kwart van de leerlingen op het VMBO in Amsterdam dit niveau te zwaar
is, waardoor er een grote kans is dat ze uitvallen. Daar kan je je na
het zien van Lotsverbetering alles bij voorstellen. We zien hoe
de meester zich in de gekste bochten moet wringen om elke leerling in
de klas zijn voornaam en land van herkomst te laten noemen. Hoe een
Ghanees meisje trots vis met rijst meeneemt om te laten zien hoe ze
thuis gewend was te eten en vervolgens haar tranen niet kan bedwingen
als de lerares vraagt waarom ze gevlucht is. We zien hoe meisjes met
hoofddoekjes giechelend fietsles krijgen in de gymzaal en hoe Mohammed
weigert te borduren omdat hij dat 'vrouwenwerk' vindt.
De leerlingen komen allemaal uit verschillende landen, maar hebben
één overeenkomst: ze zitten vol dromen en idealen.
"Niemand verlaat zijn land zomaar', zegt een Surinaamse leraar tegen
zijn klas nieuwkomers. "Iedereen is hier gekomen met een bepaald doel.
Jullie willen lotsverbetering." En in hun gebroken Nederlands beamen de
leerlingen dat: de een wil studeren, de ander een mooi huis en een
grote auto, en weer een ander wil zich nuttig maken voor de
maatschappij en misschien wel de politiek in.
De camera registreert. Dat levert een uniek inkijkje op in het dagelijks
leven van allochtone leerlingen. Maar mooie beelden zijn niet voldoende
om een goed inzicht te krijgen in de achtergronden van hun problemen in
het onderwijs. De nieuwsgierigheid van de kijker wordt gewekt maar
inhoudelijk niet bevredigd. Nergens vragen Maarten Schmidt en Thomas
Doebele, de makers van het driedelige Lotsverbetering, ouders,
leraren, leerlingen of onderwijsdeskundigen naar hun opvattingen en
ideeën. Hierdoor blijft de documentaire hangen in mooi
beeldmateriaal en mist het de diepgang en overtuigingskracht om een
klein uur lang te boeien.
Lotsverbetering, Ned. 3,20.56-22.00 uur.
|
NRC Webpagina's
3 APRIL 2000
|