U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Oplage grote ochtendkranten daalt

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 3 APRIL. De drie grootste landelijke ochtendkranten, De Telegraaf, het Algemeen Dagblad en de Volkskrant, hebben hun oplage in het vierde kwartaal van 1999 zien dalen. De daling is vrijwel volledig toe te schrijven aan een lagere losse verkoop. Trouw, Het Financieele Dagblad en NRC Handelsblad boekten een oplagestijging. Dat blijkt uit vanochtend gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut.

De oplage van De Telegraaf ging met 10.300 exemplaren per dag (min 1,3 procent) het hardst onderuit. Het Algemeen Dagblad verkocht 7.800 kranten minder (min 2,1 procent) en de oplage van de Volkskrant kromp 0,9 procent, een daling met 3.000 kranten. Trouw was met 12.600 kranten de sterkste stijger. De introductie van het dagelijkse katern 'de Verdieping' en de daaraan gekoppelde wervingscampagne leverden de krant een oplagestijging van 11 procent op. Het Financieele Dagblad zag zijn oplage 8,5 procent groeien, een stijging met 4. 700 kranten. NRC Handelsblad verkocht 3.000 exemplaren meer per dag (plus 1,1 procent).

De vandaag vrijgegeven oplagecijfers zijn de eerste sinds de introductie van de gratis ochtendkranten Metro en Spits, vorig jaar september. Vooral de drie grootste landelijke ochtendkranten lijken daar last van te hebben. Hun oplage daalt overigens marginaal (ruim 20.000) in verhouding tot de 550.000 kranten die Metro en Spits dagelijks verspreiden. "De oplagedalingen vallen mij erg mee", zegt hoofd oplage D. Huijssoon van PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant en het Algemeen Dagblad. De Telegraaf en het AD boeken in het vierde kwartaal ook een lagere oplage dan het jaargemiddelde, omdat ze in de zomer veel extra kranten aan Nederlanders in het buitenland verkopen.Het Parool zag zijn oplage licht dalen (1,1 procent, min 1.000 exemplaren), maar kwam over heel 1999 wel, voor het eerst sinds jaren, uit de rode cijfers. De krant wijzigde drie jaar geleden zijn formule en bevat sindsdien dagelijks een bijlage op tabloidformaat. Verder richt de redactie haar aandacht vooral op de hoofdstad. "Dat heeft geleid tot een gezonde situatie bij Het Parool", aldus R. Steenbergen, bij PCM directeur-uitgever van Het Parool. Hij verwacht dat de krant, na het bereiken van de nullijn in 1999, dit jaar winst maakt.

NRC Webpagina's
3 APRIL 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)