M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Oplage grote ochtendkranten daalt
Door een onzer redacteuren
De vandaag vrijgegeven oplagecijfers zijn de eerste sinds de introductie van de gratis ochtendkranten Metro en Spits, vorig jaar september. Vooral de drie grootste landelijke ochtendkranten lijken daar last van te hebben. Hun oplage daalt overigens marginaal (ruim 20.000) in verhouding tot de 550.000 kranten die Metro en Spits dagelijks verspreiden. "De oplagedalingen vallen mij erg mee", zegt hoofd oplage D. Huijssoon van PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant en het Algemeen Dagblad. De Telegraaf en het AD boeken in het vierde kwartaal ook een lagere oplage dan het jaargemiddelde, omdat ze in de zomer veel extra kranten aan Nederlanders in het buitenland verkopen.Het Parool zag zijn oplage licht dalen (1,1 procent, min 1.000 exemplaren), maar kwam over heel 1999 wel, voor het eerst sinds jaren, uit de rode cijfers. De krant wijzigde drie jaar geleden zijn formule en bevat sindsdien dagelijks een bijlage op tabloidformaat. Verder richt de redactie haar aandacht vooral op de hoofdstad. "Dat heeft geleid tot een gezonde situatie bij Het Parool", aldus R. Steenbergen, bij PCM directeur-uitgever van Het Parool. Hij verwacht dat de krant, na het bereiken van de nullijn in 1999, dit jaar winst maakt.
|
NRC Webpagina's
3 APRIL 2000
|
Bovenkant pagina |