U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Automatiseerder CMG koopt Britse branchegenoot

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 3 APRIL. CMG koopt de Britse branchegenoot Admiral voor 1,4 miljard pond (5,2 miljard gulden). Dat heeft de automatiseerder vanochtend bekendgemaakt.

Beleggers reageerden negatief op het nieuws. Het aandeel van CMG daalde vanochtend met bijna 10 procent tot ongeveer 81 euro. Analisten wijten de koersdaling aan de hoge prijs die CMG voor Admiral betaalt. De overname heeft plaats door een aandelenruil. Voor elk aandeel van Admiral wordt 0,39 aandeel van CMG betaald.

CMG wil met de overname zijn positie op de Europese ICT-markt verstevigen. Het bedrijf haalt nu nog 66 procent van zijn omzet uit de Benelux en 24 procent uit Groot-Brittannië. Door de overname van Admiral zal de omzetverdeling gelijkmatiger worden.

De bestuursvoorzitter van Admiral, Clay Brendish, zal, als de aandeelhouders akkoord gaan met de overname, plaatsvervangend voorzitter worden bij CMG. Hij gaat zich met de integratie van de twee bedrijven bezighouden en wordt verantwoordelijk voor de externe contacten. Bestuursvoorzitter van CMG blijft Cor Stutterheim.

Door de overname ontstaat een bedrijf met 11.000 werknemers in 13 landen. De twee bedrijven halen samen een omzet van 779 miljoen pond (2,8 miljard gulden), op basis van de jaarcijfers van 1999. CMG alleen behaalde in 1999 een omzet van 609 miljoen pond (2,2 miljard gulden). Admiral boekte een omzet van 170 miljoen pond (625,6 miljoen gulden).

CMG zal voor de overname naar verwachting 25,8 miljoen nieuwe aandelen uitgeven. Dat vertegenwoordigt 16,8 procent het nieuwe totaal van uitstaande aandelen van CMG. Een week geleden nam CMG ook al het Britse Software Resource over.

NRC Webpagina's
3 APRIL 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)