|
|
|
NIEUWSSELECTIE Ministerie van Verkeer en Waterstaat Rekeningrijden: Hoe en Waarom?
|
Bedrijfsleven wil filevrije route richting
België
Door onze redacteur FLORIS VAN STRAATEN
"We hopen en vertrouwen erop dat dit concept op het ministerie van Verkeer en Waterstaat op steun kan rekenen", aldus VNO/NCW-voorzitter J. Schraven tegenover deze krant. Het concept wordt ook door de ANWB en enkele provinciale en regionale overheden gesteund. Schraven en zijn medestanders beschouwen 'doorstroomroute A4' als een alternatief voor het rekeningrijden. Van dit laatste verwachten zij nog altijd niets. Schraven: "Binnen het bedrijfsleven is het draagvlak daarvoor nog altijd nul komma nul." Dat is onwelkom nieuws voor minister Netelenbos, die de Tweede Kamer medio april uitgewerkte akkoorden over het rekeningrijden met lokale en regionale overheden hoopt voor te leggen. Voor morgenochtend heeft Netelenbos een ontmoeting met tal van sceptici uit het bedrijfsleven en regionale bestuurders belegd in het Haagse hotel Den Indes, in de hoop hen alsnog over de streep te trekken. Een probleem bij de 'doorstroomroute A4' is dat deze pas in 2009 volledig gereed kan zijn. Ook de financiering is nog enigszins ongewis. In totaal is er zo'n 8,6 miljard gulden nodig aan investeringen. De voorstanders hopen ook de 5,2 miljard gulden te kunnen gebruiken die de overheid al wilde uittrekken voor de weginfrastructuur in dit deel van het land. Daarnaast zou minimaal 1,2 miljard uit tolopbrengsten zijn te halen. De rest van het geld zou door bedrijfsleven en overheid moeten worden opgebracht. Zie ook:
Vijf piek chippen onder de poort (18 maart 2000)
|
NRC Webpagina's
28 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |