NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Carla's Song
MARISKA GRAVELAND
Filmers met gebalde vuisten en
pamfletten in hun zak zijn tegenwoordig zeldzaam, alhoewel Tibet nog wel
eens wordt bezocht door een verdwaalde pacifistische filmmaker. De
Engelse regisseur Ken Loach is er nog zo een met een missie: met veel
geestdrift probeert hij ons, versufte kijkers, politiek bewuster te
maken.
In Carla's Song (1996) probeert hij de oorlog in Nicaragua
tussen de contra's en de Sandinisten inzichtelijk te maken voor de leek
in zijn luie stoel. In eerdere films bleef de socialist Loach dichter
bij huis: Riff Raff was een aanklacht tegen de slechte
werkomstandigheden in de Britse bouw en in Raining Stones filmde
hij sappelaars uit de arbeidersklasse. Loach weet dondersgoed dat zulke
onderwerpen moeilijk te verteren zijn, dus lardeert hij zijn films
doorgaans met een flinke dosis humor om de ellende wat minder zwaar te
maken. In Carla's Song past hij een slimme identificatietruc toe.
Hoofdpersoon is een enigszins naïeve buschauffeur uit Glasgow, die
verliefd wordt op een van zijn passagiers, een getraumatiseerde danseres
uit Nicaragua. De buschauffeur, gespeeld door Robert Carlyle
(Trainspotting), is een echte lieverd, die verteerd wordt door de
aanblik van zijn door het oorlogsverleden achtervolgde geliefde - "ze
heeft een raadsel in haar hoofd", zo noemt hij het. Samen reizen ze naar
Nicaragua; in het begin gedraagt hij zich nog als een verwonderde
toerist, maar al gauw wordt hij met zijn neus op de politieke situatie
gedrukt. Verdwaasd door de cultuurshock en getooid in een T-shirt met
het opschrift 'City of Glasgow' staat hij symbool voor al die mensen die
zich nooit werkelijk hebben afgevraagd wat een oorlog betekent voor het
dagelijkse leven. Vóór alles is de film dan ook een
pleidooi voor solidariteit en engagement. Tegelijkertijd kun je uit de
film ook een treuriger conclusie trekken: echte betrokkenheid ontstaat
pas als je een persoonlijke band hebt met een land. Echt fijnzinnig gaat
Loach niet altijd te werk. Dansende en zingende Nicaraguanen moeten ons
duidelijk maken dat ze eigenlijk heel vrolijk zijn, en een goedlachse
groep boeren op een leuk rommelige kar leggen ons in een paar zinnen uit
dat het land toebehoort aan de gewone boer en niet aan de rijke
landheren. Loach lijkt op die momenten op een leraar die het allemaal
heel erg goed bedoelt, maar zijn leerlingen ietwat onderschat.
Carla's Song (Ken Loach, 1996, GB), Canvas, 20.55-23.05u.
|
NRC Webpagina's
16 FEBRUARI 2000
|