M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Deutsche Telekom-dochter T-Online neemt Club Internet
over
Duits-Franse alliantie in Internet
Door een onzer redacteuren
Met de overname van Club Internet krijgt T-Online volgens analisten meer het karakter van een portal dan van een bedrijf dat alleen maar toegang tot Internet aanbiedt. Een portal is een soort toegangspoort via welke bezoekers van Internet virtueel kunnen winkelen of anderszins e- commerce kunnen bedrijven. Lagardère krijgt door de aandelenruil de beschikking over de know how van T-Online als internetbedrijf. De positie van Deutsche Telekom op de mobiele Internetmarkt wordt door de overname versterkt. Het Duitse concern beschikt namelijk al over een mobiele telefoonmaatschappij (T-Mobil). Analisten berekenen de overnameprijs voor Club Internet op zo'n 1,2 miljard euro (bijna 2,5 miljard gulden). T-Online zal ten behoeve van de aandelenruil een nieuwe emissie uitbrengen. De koers van Deutsche Telekom steeg vanmorgen op de beurs van Frankfurt met 2, 67 procentEerder zette het Duitse telecomconcern voet op Oostenrijkse bodem met de vestiging van T-Online Austria. Deutsche Telekom heeft plannen om T-Online naar de beurs te brengen. De overname van Club Internet zal volgens analisten de beursgang alleen maar ten goede komen. Het Duitse telecomconcern liet vandaag ook weten dat het zal samenwerken met het Duitse mediaconcern Kirch. De samenwerking richt zich op soft- en hardware voor mutimediatoepassingen via de tv. Er wordt een joint venture opgericht, waarin Deutsche Telekom een meerderheid van 51 procent krijgt. Het concern brengt zijn divisies Multimedia Software, Home Infotainment Center en het bedrijf T-Nova erin onder. Kirch doet hetzelfde met zijn dochterbedrijf Beta Research.
|
NRC Webpagina's
16 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |