U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Buhrmanns Koffrie over webhandel

'Klanten kunnen ons niet overslaan'


Buhrmann was het conglomeraat KNP BT, een product van een mislukte fusie. Buhrmann is sinds een miljardenovername in de Verenigde Staten een gewild e-commerce bedrijf.

Door onze redacteur REMMELT OTTEN

AMSTERDAM, 16 FEBR. Het hoongelach over de mislukte fusie en het gemopper van de Vereniging van Effectenbezitters zijn verstomd. Buhrmann is hot op de beurs. Amerikaanse zakenbanken als Goldman Sachs en Merrill Lynch hebben de afgelopen weken Buhrmann getipt als een van de kansrijke spelers in B2B e-commerce, de sneller dan snel groeiende markt tussen bedrijven via Internet. Prompt is de beurskoers verdubbeld.

Buhrmann levert kantoorartikelen aan grote bedrijven: pennen, papier en printers, toner en tafels, ook via Internet. Het concern heeft daarbij geen last van valse bescheidenheid, zo bleek vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers over afgelopen jaar. De nettowinst over 1999 - gekelderd van 524 tot 83 miljoen euro - stond op pagina negen van het persbericht. De sterke groei van de Internetverkopen tot 400 miljoen euro op jaarbasis, knalden van de voorpagina. Vijf vragen aan bestuursvoorzitter Frans Koffrie.

Bent u niet bang dat u Internetlucht in de koers aan het blazen bent?

"Nee. De nettowinst doet dit jaar minder ter zake dan de winst per aandeel omdat er met desinvesteringen en acquisities heel veel veranderd is bij Buhrmann. En wat betreft e-commerce: we hebben het niet over voornemens. We doen het al drie jaar. We gaan door. En het gaat steeds sneller."

U bent een distributeur, een tussenpersoon. Waarom zouden inkopers en fabrikanten niet rechtstreeks zaken doen op Internet - en u overslaan? Internet wordt een markt voor kopers die de laagste prijs zoeken.

"Gelukkig zitten wij in een sector waar ze ons niet over kunnen slaan. Wij leveren twaalfduizend verschillende artikelen, steeds in kleine porties, van 300 gulden per order. Het gaat er niet om hoeveel die artikelen per stuk kosten, maar om de vraag of die artikelen op tijd en op de juiste plek afgeleverd worden. Het gaat om de totale kosten. En die kunnen wij laag houden door ons distributienetwerk, door onze kennis en service."

Toch wordt de markt waarin uw werkt niet groter, zo'n 1.000 gulden per witte-boorden-werknemer per jaar. Alleen gaan de bestellingen nu via een ander kanaal. Waar komt uw groei vandaan?

"We zijn marktleider in de Verenigde Staten met een aandeel van 7 procent en nummer twee in Europa met een aandeel van 3 procent. De markt is nog lang niet verdeeld. Juist door onze investeringen in e- commerce verwachten wij sneller te kunnen groeien dan veel kleine concurrenten die niet zo fors kunnen investeren."

Hoe gaat dat webwinkelen in praktijk? Via welke websites komen de bestellingen binnen?

"Onze eigen portal (website) blijft het belangrijkst. Daarnaast komen er steeds meer portals waar grote bedrijven als General Motors of Shell hun inkopen gaan regelen. Dat is gunstig, want dat leidt tot een keuze voor één leverancier die ook werkelijk de gewenste service kan leveren. Ten derde komen er 'generieke' inkoopsites, vaak opgezet door een software-producent als Ariba, CommerceOne of Oracle. Daar kunnen bedrijven 'alles' kopen. Wij doen mee en betalen een kleine commissie aan die portal. Ten slotte beginnen we later dit jaar met een eigen portal voor kleine ondernemingen, waar we ons nu nog niet op richten. We wedden op alle paarden, omdat niemand weet welk paard gaat winnen."

Buhrmann valt vrijdag uit de AEX-index. Is het niet tijd voor een fusie met Hagemeyer?

"Nee, daar is geen sprake van. En van verwijdering uit de AEX hebben we nog geen last. Daarbij speelt mogelijk mee dat 80 procent van onze aandelen in buitenlandse handen zijn, vooral uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Die beleggers letten niet zo op de AEX-index."

NRC Webpagina's
16 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)