U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Ontgoocheling in een snackcar

DICK WITTENBERG
Een uitzichtloos arbeidersmilieu, straattaal met veel scheldwoorden, sterke vrouwen met slapjanussen van venten en drank die overvloedig vloeit. Dat zijn de vaste ingrediënten in de eerste drie romans van de Ierse schrijver Roddy Doyle die allemaal zijn verfilmd. Alle delen van de Barrytown- trilogie spelen in een denkbeeldige voorstad van Dublin die veel lijkt op de volkswijk waar de schrijver is geboren en waar hij nog altijd woont.

Hoofdpersonen in de romans van Doyle doen altijd een vertwijfelde poging om uit te stijgen boven zichzelf. Dat geldt ook voor het vriendenpaar Bimbo en Larry in The Van. Bimbo, een beetje sullige familievader die plotseling zijn baan verliest in een bakkerij. En Larry, een vat dynamiet dat voortdurend op het punt staat te ontploffen, iemand die het zo goed bedoelt maar zijn frustraties niet kan bedwingen. Aanhoudend zegt hij 'sorry'. Jaren van werkloosheid hebben hem ervan doordrongen dat hij waardeloos is.

Om zich te ontworstelen aan het maatschappelijk verval storten ze zich in een onmogelijk project. Van zijn oprotpremie koopt Bimbo een vervuilde, kapotte bestelbus die ze samen omtoveren tot een snackcar. Het is de tijd van het wereldkampioenschap voetbal in 1990 waaraan ook Ierland deelneemt. Niemand zal zelf meer koken want iedereen zit voor de televisie, is hun redenering. 'Bimbo's Burgers' zoals ze de zaak hebben gedoopt, kan niks anders worden dan een goudmijn. En zo gebeurt het. Terwijl het Ierse elftal doordringt tot de kwartfinale, gaat het ook de snackcar voor de wind.

Maar op de euforie volgt de kater, zowel voor het Iers team als voor de twee vrienden.

The Van is onderhoudend en vermakelijk maar ook voorspelbaar. De nadruk op de hilarische taferelen gaat ten koste van de dramatiek, anders dan in The Commitments (Alan Parker, 1991) en The Snapper (Stephen Frears, 1993), de verfilmingen van de andere twee delen in de Barrytown-trilogie. Daardoor mist The Van aan diepte. Ondanks een prachtrol van Colm Meany als Larry. De basisopvatting van Doyle had beter uit de verf kunnen komen: dat het leven ploeteren blijft.

The Van (Stephen Frears, 1996, UK), Canvas, 20.55-22.40u.

NRC Webpagina's
19 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)