R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
V I D E O C L I P :
De angst voor de vrouw
BERNARD HULSMAN
Een beetje freudiaan roept natuurlijk onmiddellijk 'vrouwelijk geslachtsorgaan' bij het zien van de rode-lippenvleugels. Vermoedelijk zal hij het hele filmpje interpreteren als een verborgen uiting van angst voor de vrouw: wie met schaamlippen wil vliegen (Eros), wordt door een kraai (Thanatos, de dood) ten val gebracht. Moeilijker te duiden is 'Survive', de nieuwe clip van David Bowie. Hier is het surrealisme meer van het Belgische, Magritte-achtige soort. De eerste beelden lijken een vervolg op Bowie's vorige clip, waarin hij langdurig voor een spiegel staat en daar eerst zijn eigen, oudere vrouw ziet en later een aantrekkelijke, jonge vrouw. 'Survive' begint met een Bowie die volkomen stil zit aan een tafel in een keuken. Maar dit keer blijft het niet bij stilzitten. Er steekt een wind op die de stoel en ook Bowie door de keuken doet zweven. De wind wordt zo hard, dat Bowie zich met alle macht moet vasthouden aan een stang om niet weggeblazen te worden. Uiteindelijk komt alles weer tot rust en eindigt het fimpje, net als de clip van de Red Hot Chili Peppers, zoals het begon - ook cyclische patronen zijn een mode in clips. 'Survive' is lastiger dan 'Other Side', maar met een beetje associëren kan een freudiaan ook in dit geval wel wat verzinnen. Tenslotte was de keuken tot voor het kort het domein van de vrouw. En natuurlijk is het geen toeval dat keuken maar één letter verschilt van neuken. Dit laatste weet Bowie natuurlijk niet, maar Freud zelf heeft in zijn werk nog wel onwaarschijnlijkere woord- en letterverschuivingen bedacht, die veel zouden moeten zeggen over zijn patiënten. Nee, ook Bowie's clip geeft blijk van een diepgewortelde angst voor de vrouw: wie zich, vol lustgevoelens, begeeft op haar terrein, stelt zich bloot aan grote gevaren, zo is de boodschap van dit filmpje.
|
NRC Webpagina's
18 JANUARI 2000
|
Bovenkant pagina |