R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Film met een boodschap
MARISKA GRAVELAND
Seunke wilde er geen geschiedenisles van maken. "Maar ik moest me wel beheersen. De lange mars, de Verenigde Staten van Indonesië, de Molukken, het kon er allemaal niet meer in. Ik wilde Gordel van Smaragd een boodschap meegeven: historisch bewustzijn. Ik ben een fel tegenstander van de uitspraak van collega Dick Maas die zei: "Boodschappen doe je bij de Albert Heijn." Met de archiefbeelden geeft Seunke zijn eigen interpretatie van de geschiedenis. "Ik laat zien dat de Nederlanders het aan zichzelf hebben te wijten hebben dat Soekarno zich heeft gemobiliseerd, doordat ze hem tijdens de oorlog hebben geïsoleerd en nooit een gesprek met hem zijn aangegaan. 300 jaar lang hebben de Nederlanders geen enkele moeite gedaan om een intellectueel kader op te bouwen voor de Indonesiërs, waardoor deze nooit zelfstandig het land konden besturen. Vandaar de enorme corruptie onder Soekarno en Soeharto. Laten we hopen dat het onder Wahid nu beter wordt." Seunke vindt dat Nederlanders 'heel raar' met hun geschiedenis omgaan. "Er wordt nagenoeg niet over gediscussieerd, alsof we er niet naar willen kijken. Zie Srebrenica. Ik zou graag een film willen maken over onze tijd in Zuid-Afrika, over de Molukken of Irian Jaya, waar we gigantische fouten hebben gemaakt. Er is nog zoveel te vertellen."
|
NRC Webpagina's
4 DECEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |