M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Inzetten op Internet en de buren
Door onze redacteur MAARTEN SCHINKEL
Voor de rest geldt: noem het woord Internet, en de koersstijging is gegarandeerd. Gisteren bijvoorbeeld stampte topman Plattner van het dit jaar geplaagde softwarehuis SAP zijn koers met 6 procent omhoog door mee te delen in een vraaggesprek dat SAP's Internet-activiteiten goed lopen. VNU kondigde woensdag alleen maar aan zijn Internet-activiteiten te bundelen in een nieuwe tak met de naam VNU Business On-line Europe en hop: ruim 6 procent won het aandeel tot aan gisteren. Nog één: France Telecom zei vorige week vrijdag een grotere 'bandbreedte' aan te gaan bieden aan zijn Internet-gebruikers, en steeg diezelfde dag naar een record. KPN kondigde dinsdag iets soortgelijks aan - de introductie van het snelle ADSL: óók een koersrecord. Het aantal bestuurskamers waarin op dit moment wordt besloten in godsnaam ook iets met Internet te gaan doen moet enorm zijn. Al was het maar om beleggers te laten weten dat er voorop volop meegelopen wordt in de Nieuwe Tijd. Het werkt. Beleggers blijken zich zonder aanziens des beursfonds massaal in de nieuwe technologie in te kopen. Het is maar de vraag of dat zo irrationeel is als het soms lijkt. In de branche zelf gaan de ontwikkelingen razendsnel. Zo snel dat eigenlijk niemand weet waar de convergentie van informatietechnologie, media en telecommunicatie in uit gaat monden, hoe groot de markt nu precies is en wordt, welke standaards zich ontwikkelen, welke toepassingen het meest succesvol zijn. En uiteraard welke bedrijven er uiteindelijk zullen zegevieren. Maar wie wordt hier de nieuwe Intel, en wie de nieuwe Microsoft? Net als in het casino bij de roulette-tafel kan worden ingezet op een getal, en de twee getallen die er op de draaitafel naast liggen, 'de buren', zetten beleggers in op 'Internet en de buren'. De massale aandacht van beleggers laat zich dan ook vertalen als een nieuwe, en misschien onbedoelde, manier van risicospreiding. Stel dat de duurzame koersstijging van een 'winnaar' de eerstvolgende 10 jaar 51 procent per jaar is - de gemiddelde koersstijging van Microsoft in de jaren negentig. In een portefeuille van tien nieuwe technofondsen waarvan van alle een koersstijging van 500 procent wordt verwacht, mogen er dan telkens negen op de fles gaan om een zelfde resultaat te bereiken. Zo zal het waarschijnlijk ook gaan: de winnaars eten langzamerhand hun levensvatbare concurrenten op in de consolidatie die zal volgen - en in de telecom al druk gaande is. De verliezers gaan roemloos ten onder. Dat wil niet zeggen dat de huidige koersstijgen onder alle omstandigheden verdedigbaar zijn. KPN's koers-winstverhouding is nu ruim 28, het dividendrendement is 1,9 procent. Dat is me even wat: om over de looptijd van een tienjaarsstaatsobligatie met een huidige rente van 5,3 procent op een zelfde inkomensstroom uit dividend uit te komen, zal dat dividend van KPN - en dus de winst per aandeel - de eerstvolgende tien jaar met 20 procent moeten stijgen. Voor echte Internet-aandelen is het overigens nog extremer. De huidige winst van Yahoo bijvoorbeeld zal, bij een pay out van 50 procent dividend (als dat er ooit van komt) de eerstkomende tien jaar elk jaar bijna moeten verdubbelen, om de inkomsten uit een tienjaars treasury bond te evenaren. Dat maakt duidelijk dat het beleggers op dit moment in de techno-rage om één zaak te doen is: koersstijging. En dat is niet zonder risico voor een branche waar de belofte van toekomstige bedrijfswinst vooralsnog belangrijker is dan de realisatie daarvan. Het Duitse Freenet verwacht voor 2002 geen winst te maken.
|
NRC Webpagina's
4 DECEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |