U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Ford

NedCar


'Ford speelt power play en NedCar is speelbal'


Bij NedCar in Born is de spanning te snijden na uit- spraken van Ford-managers over overcapaciteit. Veel hangt af van het overleg tussen Mitsubishi en Ford. De laatste nam onlangs Volvo en daarmee Volvo's aandeel in NedCar over.

Door een onzer redacteur JOEP DOHMEN

BORN, 4 AUG. "Ford speelt power play en NedCar is de speelbal. " Bestuurder B. Keulen van vakbond De Unie is er niet gerust op. Al maanden doet het topmanagement van autoconcern Ford uitspraken over NedCar die hem het ergste doen vrezen voor de personenautofabriek in het Limburgse Born. In februari zei Ford-topman Kaul dat Ford NedCar niet nodig heeft, herinnert Keulen zich. Begin deze maand waren er uitspraken van topman Heller in de Belgische pers dat misschien alleen de perscapaciteit van NedCar interessant is. "En gisteren was er topman Zimmermann", zegt Keulen. "Die meldt in de Duitse pers dat Ford voornemens is de productiecapaciteit in Europa in te krimpen. Volgens Zimmermann heeft Ford één fabriek te veel in Europa." NedCar in Born is sinds begin dit jaar deels eigendom van Ford. In januari kocht het Amerikaanse autoconcern voor 12,3 miljard gulden de divisie personenwagens van Volvo, voor de helft eigenaar van NedCar. De rest van de aandelen is in handen van het Japanse Mitsubishi. Bij NedCar worden Volvo's en Mitsubishi's gemaakt op een zelfde, door Volvo en Mitsubishi ontwikkeld, onderstel.

Vakbonden, waaronder De Unie, waarschuwden na de overname van Volvo door Ford al voor mogelijk negatieve gevolgen voor NedCar. Het bedrijf ligt ingeklemd tussen grote fabrieken van Ford in het Duitse Keulen en het Belgische Genk. In Genk, op enkele tientallen kilometers van Born, staat de grootste fabriek van Ford in Europa. In Genk werken 10.000 mensen aan de modellen Mondeo en Transit.

Volgens Keulen hangt de toekomst van NedCar af van besprekingen die op dit moment op het hoogste niveau gevoerd worden tussen Ford en Mitsubishi. De inzet daarbij is de eventuele toekomstige samenwerking in Born. Die gesprekken hadden 26 juni afgelopen moeten zijn, maar NedCar-woordvoerder M. Simonis bevestigt dat ze nog gaande zijn. Het overleg verloopt niet gladjes. Zo zei Mitsubishi-topman Kawasu in juni in The Wall Street Journal dat de samenwerking in Limburg onder druk staat. Dat heeft volgens Kawasu te maken met de eis van Ford om de nieuwe modellen die in Born van de band gaan lopen te voorzien van een Ford-onderstel.

"Mitsubishi vreest een overheersing", zegt Keulen van De Unie. "Ford is niet gewend te onderhandelen, daarvoor heeft het concern te veel geld en macht. Daar komt nog bij dat Ford een concurrent van Mitsubishi is. Ford is voor 33 procent eigenaar van het Japanse Mazda." Het gaat om een serieuze bedreiging, vindt Keulen. Hij ziet het als een van de nadelen van het industriebeleid van het kabinet dat, nadat de rijksoverheid alle aandelen in NedCar verkocht heeft, er geen invloed meer kan worden uitgeoefend. De voorloper van NedCar, Daf, werd naar Limburg gehaald om vervangende werkgelegenheid te bieden na de sluiting van de steenkoolmijnen. Nu werken er 7.000 mensen bij NedCar en bij de toeleveringsbedrijven naar schatting 15.000.

"Ik constateer dat de samenwerking in Born onder druk staat", zegt Keulen. " Hoe dat gaat uitpakken voor NedCar weet ik ook niet. Het kan zijn dat een van de partners zich terugtrekt, maar dat is koffiedik kijken. Met een inkrimping of zelfs sluiting van NedCar wil ik nu geen rekening houden."

Ondanks alle negatieve berichten doet NedCar het uitstekend. Vorig jaar maakte de autoproducent aanzienlijk meer winst dan in 1997. De winst steeg van 10,6 miljoen naar 55 miljoen gulden. De omzet groeide van 5,1 miljard tot 6,5 miljard. In 1998 maakte NedCar 243.000 auto's. "Een uitstekende kwaliteit van onze producten en een prima rendement zijn de enige wapens die wij hebben", reageert NedCar-woordvoerder Simonis. "Wij kunnen alleen maar de beslissing afwachten en hebben daarbij het volste vertrouwen in de toekomst."Ook de provinciale overheid heeft dat vertrouwen, blijkt uit een reactie van gedeputeerde J. Tindemans (Economische Zaken). Samen met het ministerie van Economische Zaken stopt de provincie Limburg komende jaren zo'n 300 miljoen gulden in de verbetering van de infrastructuur rond NedCar. In dit smalste stukje Nederland wordt de containerhaven van Born uitgebreid, komen er aansluitingen op het Duitse autowegennet en krijgen de toeleveranciers van NedCar meer ruimte op een nieuw industriepark.

"In een brief aan mij heeft de raad van commissarissen van NedCar onlangs nog uitgesproken de ontwikkelingsplannen rond Born te ondersteunen", zegt gedeputeerde Tindemans. En berichten over bedreigingen voor NedCar plaatst hij in de categorie 'de honden blaffen, maar de karavaan trekt door'.

NRC Webpagina's
4 AUGUSTUS 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)