U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
ClickWork
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Klene

Klene voor 110 mln naar Van Melle

Door onze redacteuren
AMSTERDAM, 10 JUNI. Snoepfabrikant Van Melle, bekend van Fruittella en Mentos, heeft een bod uitgebracht van 110 miljoen gulden op dropfabrikant Klene. De nieuwe combinatie heeft een omzet van bijna 1 miljard gulden. Van Melle/Klene wordt de nummer twee op de Nederlandse snoepmarkt achter CSM, eigenaar van Red Band/Venco en Leaf-kauwgom. "Het aantal bekende, oude en gedegen merken dat te koop is, is beperkt", zei bestuurslid B. van Dijk van Van Melle vanmorgen. "De kaarten worden geschud." Meestal is het goedkoper en eenvoudiger om een bestaand merk te versterken dan om een volledig nieuw product, zoals het caramelsnoepje Meller, bekendheid te geven.

De recente overname van Leaf door CSM voor bijna 1 miljard gulden was voor Van Melle aanleiding om serieuze gesprekken met Klene te beginnen. Van Melle maakt onder meer dragees (Mentos) en toffees (Fruittella en Meller), terwijl Klene vooral drop maakt voor de Nederlandse markt. Van Melle concurreert niet alleen met CSM, maar ook met grote multinationals als Mars, Philip Morris en Nestlé. "Daarom willen wij graag een zo volledig mogelijk assortiment aanbieden", zegt Van Dijk. "Dan mag je met winkeliers en pompstations meepraten over de inrichting van de schappen."

Klene is veel kleiner dan Van Melle. De omzet in 1998 was 62 miljoen gulden, de nettowinst 4,3 miljoen gulden. Van Melle behaalde een omzet van 890 miljoen en een winst van 52 miljoen gulden. Volgens I. van Melle, directievoorzitter van Van Melle, heeft de overname van Klene geen negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid.

De markt voor snoep (inclusief chocola) groeide vorig jaar in Nederland met 2,2 procent. De combinatie Van Melle-Klene heeft een marktaandeel van tussen de 20 en 25 procent. Van Melle doet een openbaar bod van 24,50 euro per aandeel op alle uitstaande Klene-aandelen. Dat is een premie van 54 procent op de gemiddelde slotkoers van de afgelopen drie maanden, en komt neer op een bod van 110 miljoen, dat voor omstreeks de helft wordt gefinancierd met kasmiddelen en voor de helft met geleend geld.

De meerderheid van de Klene-aandelen is in handen van de directie van Klene. Van Melle beschikte al over een belang van ongeveer 4 procent. Beleggers reageerden vanmorgen positief. Het aandeel Klene steeg met 20 procent naar 23,05 euro, Van Melle ging 6,5 procent omhoog.

NRC Webpagina's
10 JUNI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
Alle bedrijven met plattegrond
Playboy - Alles wat mannen boeit
PCM Jaarverslagenservice

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)