U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

N U L N U M M E R :
Veilig variërende tijdschriften

DIK RONDELTAP
Met het naderen van de vakanties daalt de rust over het tijdschriftenuitgeversfront. De nieuwe bladen die de afgelopen maanden werden geïntroduceerd hebben twee steekwoorden gemeen: glossy en lifestyle en zoeken verder vooral naar hun eigen, steeds enger begrensde doelgroep. Het familieblad bestaat niet meer, behalve misschien in de vorm van een enkel omroepblad.

Voor de man tussen de 25 en de 40 verscheen het eerste nummer van Cigarz (8,50 gulden) dat 'mannen met kloten de eigen plek wil geven die ze verdienen'. In het kwartaalblad veel aandacht voor sigaren, echte mannen onder elkaar, en autorally's. Seksvoorlichting: ook de échte man moet niet vergeten zijn sokken in bed uit te doen. Een blad voor 'grote jongens die willen genieten van het Goede Leven'.

Tja, die bestaan nog, zegt dan de zelfbewuste sterke vrouw die kiest voor het CHiC (8,50 gulden), dat het 'gevoel' van de vrouw van de toekomst wil weergeven. In dit maandblad dat een plek zoekt tussen Elle en Dutch, veel aandacht voor de 'smaakmakers van de nieuwe tijd die de conservatieve klassieke chic überstylen'. Thema's zijn 'initiatives, relatives & perspectives met een overkoepelende "sweethard" atmosfeer'. CHiC, dat er grafisch goed verzorgd uitziet, is zeer benieuwd naar meningen, adviezen en goede ideeën en tips van de lezer en lijkt zelf nog wat dolend.

De liefhebber van zwarte popmuziek en straatcultuur leest Touch (9,95 gulden, inclusief muziek-cd), een vertaalde en aangepaste versie van het Engelse muziekmaandblad Touch Magazine.

Voor de doelgroep 20 en 25 verschenen er twee nieuwe tijdschriften: More! (6,95 gulden, inclusief muziek-cd) en One (4,95 gulden, ter introductie 2,50). Uitgeverij VNU vervroegde de publicatie van One om tegelijk te kunnen verschijnen met More!, een initiatief van de radiozenders TMF en Radio 538. Na twee nummers blijken het slechts gedeeltelijk concurrerende bladen te zijn. One richt zich vooral op de wat beter opgeleide jonge vrouw met brede interesse. De vormgeving is soberder dan bij de andere bladen en vraagt wat meer aandacht van de lezer met langere verhalen, serieuzere reportages en artikelen waarbij het echte leven niet uit de weg wordt gegaan.

Oppervlakkiger en materialistischer afficheert More! zich als een glossy lifestylemaandblad voor jong Nederland. Veel aandacht voor prudente erotiek en een redactionele uitnodiging aan de lezers om zich bloot te geven en vooral mee te denken.

Tussen de nieuwe tijdschriften zit helaas geen blad dat opvalt door een originele aanpak, iedereen varieert veilig binnen het inmiddels overbekende en beproefde stramien (het onvermijdelijke interview, de reportage, iets over seks en tips over mode, winkelen en koken): dat is ook prettig en helder voor de adverteerder.

Intussen zal de liefhebber van de tekenstrip treuren over het definitief verdwijnen van het blad Striparazzi, een tijdschrift met een lange traditie en vaak het podium van veel (debuterende) Nederlandse striptekenaars. In 1930 begonnen als Sjors van de rebellenclub hield het blad zich met moeite staande om achtereenvolgens te verschijnen onder de namen Pep, Eppo, Sjosi en Striparazzi, totdat in april van dit jaar het doek definitief viel.

NRC Webpagina's
1 JUNI 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)