U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
QPF klik hier en profiteer
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Bijenkorf


Vendex KBB maakt pas op de plaats

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 13 APRIL. Het nieuwe detailhandelsconcern Vendex KBB belooft voor 1999 een jaar zonder grote overnames of afsplitsingen. Pas als de balans weer op orde is, gaat het concern op zoek naar nieuwe winkelketens. Dat zei topman J.M. Hessels van Vendex vanochtend in een toelichting op de jaarcijfers van Vendex (V&D, Hans Anders, Kien) en KBB (Bijenkorf, Hema, Praxis). In praktijk werken beide concerns al als één bedrijf sinds de overname van KBB door Vendex in oktober vorig jaar, juridisch moet de 'fusie' eind mei zijn afgerond.

De nieuwe combinatie profiteerde afgelopen boekjaar (tot en met 31 januari 1999) van de grote bereidheid bij consumenten om geld uit te geven. De omzet van beide bedrijven - pro forma gecombineerd - steeg met 6,7 procent van 8,63 miljard tot 9,21 miljard gulden. Het bedrijfsresultaat van de winkels steeg met 34 procent van 322 tot 432 miljoen gulden. Die forse stijging was ook te danken aan de ommekeer bij een aantal KBB-ketens (M&S Mode en Hema) die vorig jaar nog problemen hadden.

Vendex heeft twee jaar geleden Vedior (uitzenden en schoonmaken) afgesplitst, vorig jaar is de supermarktdivisie ondergebracht bij De Boer Unigro, onder de nieuwe naam Laurus, en werd het Bijenkorf-concern overgenomen. Voor dit jaar richt het concern zich op het stroomlijnen van de nieuwe combinatie met KBB wat over drie jaar besparingen van 75 miljoen gulden per jaar moet opleveren. , ,Vendex kan wat leren van KBB over merchandising en marketing'', zei Hessels. , ,KBB kan van ons wat leren over kostenbeheersing en andere zaken die met de kasstroom te maken hebben.''

Pas als de balans weer op orde is, zal Vendex weer buiten de deur kijken naar acquisitie-kandidaten. Hessels verwacht de komende jaren verdergaande consolidatie in de non-food-detailhandel in Europa. Die is bijvoorbeeld al aan de gang in de doe-het-zelf-sector waar Vendex KBB met de formules Praxis en Formido alleen in Nederland actief is. Ook de bestaande formules kunnen nog groeien, bijvoorbeeld met drie Bijenkorf- filialen en vijftien V&D-warenhuizen. De nettowinst van alleen Vendex daalde in 1998-'99 van 1,15 miljard gulden naar 278 miljoen gulden. Dat komt door de winst op de beursgang van Vedior in 1997. Het operationele bedrijfsresultaat steeg met 57 procent tot 285 miljoen gulden, inclusief twee maanden KBB. Zonder de bijdrage van KBB steeg het bedrijfsresultaat met 20 procent. De omzet steeg met 29 procent naar 5,3 miljard gulden. Bij KBB steeg de omzet van 4,64 tot 4,96 miljard gulden. Het verlies van 141 miljoen in '97-'98 werd omgebogen in een nettowinst van 98 miljoen gulden. De winst per aandeel bij Vendex was 3,27 gulden (vorig jaar 9, 15) en bij KBB 8,49 gulden.


Zie ook:
Vendex en KBB (Economie voor jou, 16 februari 1998)

NRC Webpagina's
13 APRIL 1999



( a d v e r t e n t i e s )
Uw toekomst begint met ... Clickwork

Domicilie Cover

Domicilie,
voor wie zich vestigt
in het buitenland.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)