U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Celluloid Blues

HENK VAN GELDER
De dynamisch ogende redactiechef weet niet eens wie Alain Resnais is, laat staan hoe hij de naam van deze gevierde cineast dient uit te spreken.

De filmredacteur, op wiens gezicht men zijn 26 dienstjaren kan aflezen, moet zich aanpassen aan het gemoderniseerde redactiebeleid bij De Nieuwe Courant. ,,Ik wil iets jongs lezen, geen ouwe koek meer'', zegt de chef. De filmpagina wordt alvast omgezet in een mediapagina, waarop ook ruimte is voor showbizz, roddels en cd-roms. Voor de filmredacteur is nog maar een klein hoekje over, dat vooral over de film van nu moet gaan. En hij moet wel bedenken dat de films die hij flut vindt, tenminste altijd nog 'eigentijdse flut' zijn.

Zo begint de tv-film Celluloid Blues van Jurriën Rood als een veelbelovende satire, die duidelijk verwijst naar een reële ontwikkeling in de huidige filmverslaggeving. In vakkringen is al gniffelend gewezen op de gelijkenis met enkele botsingen tussen een gelouterde filmredacteur van de Volkskrant en diens hoofdredactie, maar men hoeft daarvan het fijne niet te weten om te zien dat Rood geen onzin vertelt: op veel plaatsen verliest de gedegen filmanalyse terrein aan de oppervlakkige glamour van de filmpromotie.

Maar vervolgens raakt de door Dries Smits gespeelde filmredacteur, op zoek naar een modern onderwerp, stoethaspelend verzeild in een verhaaltje over een malle filmmaker (Mumtaz Jaffri als een jonge Pim de la Parra), een uit de porno-industrie afkomstige hoofdrolspeelster en een zeer toevallige ontvoering.Dat levert nog wel een paar amusante inkijkjes op maar met de toekomst van de filmjournalistiek heeft het weinig meer te maken. Gaandeweg zien we natuurlijk aankomen waar het op uit draait: de filmredacteur komt terug naar de krant met het verhaal van zijn leven. Hij is een held. Maar hij past nu wél in het nieuwe beleid van de redactiechef, die dus uiteindelijk de winnaar is. En hoe de man de week daarna wéér aan zo'n sensatieverhaal moet komen, blijft ons een raadsel.

Celluloid Blues (Jurriën Rood, NL, 1999), Ned.3, 20.24-21.22u.

NRC Webpagina's
29 MAART 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)