U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Kritisch jureren

LUKAS KEIJSER
Niets is zo saai als Nederlandse televisiejury's. Of het nou gaat om het jureren van missen, striptease- of soundmix-acts: op onze Jacques D'Ancona na hebben de, om hun bekendheid in plaats van deskundigheid opgetrommelde en overigens vaak ook nog betaalde, juryleden, dezelfde Bary Stevens-mentaliteit.

Kritiekloos prijzen ze kandidaten de hemel in. ,,Ge-wel-dig! Vooral doorgaan!'' Een beetje meer pit zou geen kwaad kunnen. Hoe de jury van het Belgische Eurosong, de nationale voorronde voor het Eurovisie songfestival, het doet, is echter wel weer héél erg overdreven. Daar werd bij de eerste aflevering, twee weken geleden, een meisje volkomen de grond in geboord door opmerkingen als 'je haalt de hoge noten niet' en 'je zong onzuiver'. De ietwat gezette presentatrice Margriet Hermans die deelnam met een Grieksachtige schlager, kreeg te horen dat ze nooit zou kunnen deelnemen aan het Eurovisie Songfestival. Juryleden zouden alleen 'naar haar omvang kijken', zo luidde de verklaring, en niet meer naar de kwaliteit van het liedje luisteren. Nóg erger was wat er in diezelfde uitzending werd gezegd tegen de multiculturele groep Matadi, die met het toegankelijke Wo-Y-Yé internationaal wél hoog zou hebben gescoord. ,,Ik zou niet graag zien dat zo'n groep België zou vertegenwoordigen'', jureerde de presentatrice Anja D'Haens. Hierbij bijna onmiskenbaar doelend op de huidskleur van verschillende bandleden en de inheemse kostuums. Vervolgens won een zangeres met een dertien-in-een-dozijn-liedje. Dat vond de uiterst kritische jury dan blijkbaar wél weer door de beugel kunnen.

De producer van Eurosong, Chris Fastenaekels, vertelt dat er over de uitzending grote commotie is ontstaan in Belgische tijdschriften, kranten én onder de Belgische kijkers. Deels was men positief, deels negatief. ,,De Belgen zijn zulke kritiek op televisie ook niet gewend en het op de man spelen al helemaal niet.'' Hij heeft als producer niet ingegrepen en zal dat ook niet doen als het nog eens voorkomt, want: ,,Iedereen kan voor zichzelf uitmaken wat wel en niet kan.'' Volgens hem kwam de opmerking van d'Haens onbedoeld hard aan. ,,Ze bedoelde meer dat we onze eigenheid moeten bewaren in de Vlaamse muziek en dus niet een Afrikaanse salsaband moeten sturen.'' Het had volgens hem 'niets met huidskleur te maken'.

De vraag of hij enthousiast is over deze nieuwe manier van jureren, vindt Fastenaekels moeilijk te beantwoorden. Wel valt de eensgezindheid onder vak- en publieksjury hem op. ,,Nooit eerder zaten ze zo dicht bij elkaar.''

Laten we hopen dat de jury's ook de komende afleveringen eensgezind deelnemers laten winnen die internationaal weinig zullen aanspreken. Het verhoogt de kansen dat Nederland de eerste plaats weer eens bereikt.

Eurosong '99, zondag, Belg.1, 19.50-20.55u. en 21.55-22.15u.

NRC Webpagina's
20 FEBRUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)