R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Like grains of sand
DIRK LIMBURG
Regisseur Hashiguchi Ryosuke laat in Like grains of sand (1995) zien dat de Japanse soortgenootjes met precies dezelfde problemen worstelen en spitst het onderwerp nog wat verder toe. Tegen de achtergrond van een middelbare school laat hij zien hoe een meisje en twee bevriende jongens seksueel volwassen worden. Hij filmt het als een natuurfilm met veel poëtische momenten. Dat is naast de kracht, ook het bezwaar van Like grains. Het duurt 50 minuten voor je de drie hoofdpersonen kent. Kasane Aihara is enige tijd geleden verkracht en Shuji Ito ontdekt dat hij verliefd is op zijn vriend Hiroyuki Yoshida. De toenadering van Ito tot Yoshida is een van de hoogtepunten van de film. Na een gymnastiekles begint hij stuntelend over wat hem op het hart ligt. Yoshida staat een aanraking toe en laat zich zelfs zoenen. Maar zijn lijf blijft strak en een antwoord kan hij niet geven. Met een 'dat was het dan', loopt hij weg. Uit mededogen en bemoeizucht, de film laat het in het midden, mengt de wat verwarde Aihara zich in de relatie. Zij verwijt Yoshida dat hij de liefde van zijn vriend niet met een slap 'ik ben nu eenmaal normaal' mag afwijzen. Als ze uit boosheid met dingen gaat gooien en hij haar vloert, ontaardt de stoeipartij in iets dat haar herinnert aan de verkrachting. Ze vertrekt naar haar geboortedorp om tot rust te komen. Ito kent haar dromen en weet waar ze is. De film wordt Reviaans als hij Yoshida naar haar toebrengt. ,,Ik wil weten hoe hij verliefd is'', antwoordt hij op haar vraag 'waarom in godsnaam'. Hoe het eindigt kunt u zelf vanaf iets voor vier uur zien. Met het besef dat we allemaal zandkorreltjes zijn en niet zonder moddersmeuren zullen opgroeien, zult u mijmerend achterblijven.
Nagisa no Shindobaddo (Hashiguchi Ryosuke, Japan, 1995). Zondag, Ned.3, 14.05-16.12u.
|
NRC Webpagina's
6 EN 7 FEBRUARI 1999
|
Bovenkant pagina |