U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
Is uw bedrijf dag en nacht bereikbaar?
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Profiel Bijlmerramp

Rechtstreeks verslag van de openbare verhoren
(NOS)

'De ramp vandaag'
Dossiers, discussie en live radioprogramma's over de Bijlmerramp

Rapporten over de Bijlmerramp
(Sociale Databank Nederland)

Rijksluchtvaartdienst

Ministerie van Justitie


Bijlmercommissie roept Israeliërs op

Door onze redacteur JOOST ORANJE
DEN HAAG, 27 JAN. De parlementaire enquêtecommissie die de Bijlmerramp onderzoekt heeft een aantal Israelische staatsburgers opgeroepen voor verhoor onder ede. Dat heeft voorzitter Th. Meijer (CDA) desgevraagd bevestigd. De verhoren zijn vanmorgen begonnen.

De oproepen zijn gistermiddag verzonden. Meijer wil niet zeggen om hoeveel Israeliërs het in dit stadium gaat. Ook wil hij nog geen informatie geven over hun identiteit. Het ligt evenwel voor de hand dat het in ieder geval de toenmalige leiding van de nationale luchtvaartmaatschapij El Al op Schiphol betreft. Het zou gaan om stationmanager M. Weinstein en cargomanager I. Chervin.

Een woordvoerder van de Israelische ambassade zei vanochtend nog niet op de hoogte te zijn van het verzoek. Eerder liet de Israelische ambassadeur in Nederland, Y. Gal, weten dat getuigen uit zijn land zich niet onder ede in Nederland zullen laten horen.

Meijer erkent dat hij geen garantie heeft dat de opgeroepen personen ook naar Den Haag zullen reizen. De enquêtecommissie kan buitenlandse getuigen niet dwingen te verschijnen.

In kringen van de commissie worden de verzoeken aan de Israeliërs vooral als een ,,testcase'' omschreven. Israel heeft altijd verklaard alle medewerking en openheid te willen geven over de afwikkeling van de ramp. Men kan die houding nu onderstrepen door de getuigen te laten opkomen, zo is de redenering. Aan het El Al-management zullen onder andere vragen worden voorgelegd over de gang van zaken op de avond van de ramp op 4 oktober 1992. Getuigen hebben verteld dat de leiding van de luchtvaartmaatschappij op Schiphol in eerste instantie gevraagde papieren over de rampvlucht niet wilde overhandigen. Pas nadat de betrokken politieman met vordering had gedreigd, werd een aantal documenten afgestaan. Onduidelijk is echter of daar ook de ladingpapieren bij zaten.

Vast staat in ieder geval dat El Al de vrachtbrieven behorende bij de vracht die uit New York afkomstig was (ongeveer eenderde van de totale lading) op de avond van de ramp niet uit eigen beweging heeft afgegeven. Deze kwamen pas in 1996 boven water.

De commissie heeft ook vragen over het ramptoestel en over de activiteiten van de eigen veiligheidsdienst van El Al. Zo zal men willen weten of Israelisch personeel onder andere wrakstukken van de rampplek heeft meegenomen. Naast het El Al-management zouden later in de enquête ook andere Israelische getuigen cruciale informatie kunnen verschaffen over de vele openstaande vragen over de Bijlmerramp. Het gaat daarbij om vertegenwoordigers van veiligheidsdiensten en om diplomaten.


Zie ook:
Profiel Bijlmerramp
(21 januari 1999)

Verbijstering over lading toestel El Al
(1 oktober 1998)

Argwaan en emotie
(1 oktober 1998)

Grondstof gifgas in Boeing El Al
(30 september 1998)

El Al-zending genoeg voor 270 kilo zenuwgas Sarin
(30 september1998)

Vragen voor El Al
(8 april 1998)

NRC Webpagina's
27 JANUARI 1999



( a d v e r t e n t i e s )

Domicilie Cover

Domicilie,
voor wie zich vestigt in het buitenland.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)