R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Temmink
MARK HOOGSTAD
Soortgelijke woorden moeten ook Boris Pavel Conen ter ore zijn gekomen, getuige zijn lowbudget-film Temmink, The Ultimate Fight. Inspiratie putte de regisseur verder uit een ander fenomeen dat nog niet zo lang geleden de gemoederen bezig hield: kooigevechten volgens het Free Fight-principe. Twee ijzervreters slaan elkaar aan gort, niet of nauwelijks gehinderd door enige regelgeving. Hoofdpersoon Temmink, een rol van Jack Wouterse, gaat als een hard core- vechtersbaas door het leven. Een wandelende tijdbom met het iq van een koe en de uitstraling van een Billie Turf op oorlogspad. Na de gewelddadige moord op een skater staat hij voor de keuze: een leven achter de tralies of een beroep op de euthanasiewet. Temmink kiest voor het laatste en belandt in De Arena, een boefjeskamp waarin de delinquenten een commercieel doel dienen: vechten op leven en dood voor het oog van miljoenen tv-kijkers en een uitzinnig publiek. Als tegenprestatie krijgen de gladiatoren elke avond een vorstelijke maaltijd en mogen zij gebruik maken van de diensten van dames van lichte zeden. De Arena als metafoor van een verziekte maatschappij - dat moet Conen voor ogen hebben gehad toen hij zijn camera's richtte op de gehavende karpatenkoppen. Vraag is echter of de film zijn doel niet voorbij schiet. Uit onderzoek blijkt nog wel eens dat geweld op televisie als katalysator fungeert van het geweld op straat. Hoe meer Bruce Lee's, Jean-Claude Van Damme's en aanverwante Rambo's, hoe explosiever het gedrag van de uitgaande jeugd. Notoire vechtersbazen kunnen hun hart ophalen en zullen in Temmink niet de morele boodschap ontdekken die Conen probeert uit te dragen. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van een door de overheid gesubsidieerde film. Temmink, The Ultimate Fight (Boris Pavel Conen, 1998, Nederland). Zondag, Ned. 3, 22.30-0.10u.
|
NRC Webpagina's
23 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |