R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
De Poolse Bruid
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
En dat is immers mede de inzet van het nieuwe telefilm-project: ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving in fictievorm laten zien. Je kunt je trouwens afvragen of het telefilm-project, waaraan alle Nederlandse publieke omroepen meedoen en dat derhalve een nogal logge, bureaucratische start kent, wel zo zinvol is. De VPRO heeft samen met twee onafhankelijke producenten de afgelopen jaren immers al laten zien de gewenste producten te kunnen maken - De Poolse Bruid is deel van een serie van vier films. Had het niet meer voor de hand gelegen met overheidssteun een filmfabriekje te beginnen waar zulks al gebeurt? In De Poolse Bruid ontvlucht een naar Nederland gekomen Poolse vrouw de mannen die haar tot prostitutie willen dwingen en zakt tenslotte van ellende in elkaar op het land van een jonge, eenzame boer in Groningen. Zij kunnen elkaar aanvankelijk niet verstaan maar toch ontstaat er vrijwel onmiddellijk een lotsverbondenheid - de liefde is voor later. Die lotsverbondenheid is voor een deel het resultaat van beider problemen: de vrouw is in een vreemd land aan de grond geraakt en kan nergens heen, de boer heeft de grootste moeite het bedrijf van zijn overleden ouders voort te zetten, want de meeste boeren in de streek hebben zich al laten wegsaneren. Maar waar Traïdia zich vooral een meester betoont is als hij laat zien dat de twee elkaar ook in menselijk opzicht aanvullen. De boerenzoon, ongemakkelijk laverend in het wat verwaarloosde interieur van zijn ouders, heeft van die typische vrijgezellenmaniertjes: binnenshuis je klompen niet uitdoen, eten met de pannen op tafel. De Poolse begint vrijwel onmiddellijk met typisch vrouwelijke beschavingsarbeid: met mes en vork eten, een overhemd met scheuren meteen weggooien. Prachtfilm.
De Poolse Bruid (Karim Traïdia, Nederland, 1998), Ned.3, 21.00-22.30u.
|
NRC Webpagina's
9 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |