|
|
|
NIEUWSSELECTIE Ahold Financieel overzicht Giant Food
|
Omzet Ahold belangrijk hoger in 1998
Door een onzer redacteuren
Van der Hoeven zei gisteren 'zeer tevreden' te zijn met de resultaten over vorig jaar zoals die er vooralsnog uitzien. De bestuursvoorzitter zei voor de toekomst een ,,sterke winstgevende groei'' te voorzien. Volgens de gisteren gepresenteerde cijfers behaalde Ahold vorig jaar een geconsolideerde omzet van in totaal 58,4 miljard gulden, een stijging van 15,5 procent ten opzichte van 1997. Dankzij de recent aangekochte supermarktketen GiantFood in de Verenigde Staten groeide Aholds omzet daar met ruim 13 procent tot 16,2 miljard dollar. Het levensmiddelenconcern bezit nu vijf Amerikaanse supermarktketens. De omzetgroei in Nederland was vergeleken daarbij bescheiden. Albert Heijn boekte hier een stijging van 5,7 procent en het onderdeel Schuitema kwam uit op een groei van 10 procent. De totale Nederlandse omzet steeg met 6,7 procent tot 17 miljard gulden. In de rest van Europa deed Ahold het percentueel een stuk beter. De omzet steeg bijna 20 procent tot 3,8 miljard gulden. In Latijns-Amerika was de omzetstijging met 80 procent spectaculair te noemen. Ahold zette hier voor 4,7 miljard gulden om. Die stijging was overigens niet te danken aan autonome groei, maar een gevolg van de verwerving van ketens in Brazilië, Chili en Argentinië. Plannen van Ahold en zijn Argentijnse samenwerkingspartner Velox Retail om supermarktketen Disco middels een bod van de Argentijnse beurs te halen mislukten eind vorige maand. De twee hadden toen al wel 90,3 procent van alle aandelen in handen gekregen. Bijna 10 procent van de aandelen zijn nog in het bezit van vooral institutionele beleggers gebleven. De crisis in Azië was bij Ahold goed te merken. De omzet bij de Aziatische vestigingen bleef met 900 miljoen gulden echter nagenoeg gelijk aan 1997. Van der Hoeven blijft niettemin optimistische gestemd over de ontwikkelingen in dit deel van de wereld. Hij voorziet dat de economieën daar op afzienbare termijn hun opgaande lijn weer te pakken hebben. Streven van Ahold was om in 2000 in Azië duizend Tops-supermarkten te hebben. Door de crisis is dat bijgesteld naar vijfhonderd. De omzet van Ahold in Azië bedroeg in 1996 nog 56 miljoen gulden, het eerste jaar dat het in Azië begon. Vorig jaar lag dat bedrag al op 925 miljoen gulden. Definitieve cijfers presenteert Ahold op 9 maart.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |