|
|
|
NIEUWSSELECTIE Heineken
|
Heineken mag fuseren in Polen
Door een onzer redacteuren
Bij de fusie zijn in totaal acht verschillende brouwerijen betrokken met een volume van meer dan 7 miljoen hectoliter bier per jaar. De omzet is 525 miljoen gulden, het aantal werknemers 3.500. De belangrijkste merken zijn het lichte EB, dat vooral door jongeren wordt gedronken, en het traditionele Zywiec, dat bij de 'volwassen' bierdrinker in trek is. Aan de goedkeuring door de Poolse anti-kartel-autoriteiten is een aantal voorwaarden verbonden. Zo moeten concurrenten toegang krijgen tot het distributienetwerk van Heineken. Ook is Heineken verplicht om een deel van zijn hop (grondstof voor bier) bij Poolse leveranciers te kopen en moet de brouwer de bestaande Poolse merken van die brouwerijen in stand houden. Heineken krijgt de meerderheid in de nieuwe combinatie: 50 procent plus één aandeel. In juni nam Heineken al een belang van bijna 10 procent in Brewpole. Gisteren werd dat verhoogd tot 30 procent. In de komende weken zullen de aandeelhouders van Brewpole (de houdstermaatschappij van Elbrewery, de Warka brouwerij en de Lezajsk brouwerijen) hun aandelen kunnen ruilen voor nieuwe aandelen Zywiec (officieel Zaklady Piwowarskie w Zywcu S.A). Zywiec, waarin Heineken nu nog een belang van 75 procent heeft, blijft genoteerd aan de beurs in Warschau. Zywiec en Brewpole vullen elkaar volgens Heineken prima aan op het gebied van brouwerijen, distributie en merken. Brewpole is vooral actief in het noorden en midden van het land en Zywiec in het zuiden. Brewpole is nu nog grotendeels in handen van van twee Australische financiers die in 1991 als eerste buitenlanders in Poolse brouwerijen investeerden. Tot eind vorig jaar had Grolsch een belang van 25 procent in Elbrewery. Dat werd afgestoten omdat Grolsch naar eigen zeggen geen meerderheid kon krijgen in Elbrewery. Polen is met 40 miljoen inwoners de belangrijkste biermarkt in Centraal-Europa. De bierconsumptie in Polen is nog relatief laag met 45 liter per persoon per jaar, ongeveer de helft van de consumptie in Nederland.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |