U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Boonstra: eigen oplossing zaktelefoon

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 6 OKT. Philips moet zijn problemen met de productie van zaktelefoons zelf oplossen. Met deze uitspraak in het bedrijfsblad Mondial loopt president C. Boonstra van Philips deze week vooruit op een beslissing over de toekomst van PCC, de zwaar verliesgevende gezamenlijke onderneming van Philips en Lucent, producent van telecommunicatie-apparatuur.

Philips heeft aangekondigd bij de presentatie van de kwartaalcijfers op 22 oktober meer duidelijkheid te geven over de toekomst van de joint venture. Gevraagd naar de mogelijkheid van een samenwerking met de toonaangevende telecomproducenten Nokia, Ericsson of Motorola, lacht Boonstra: ,,Het is duidelijk dat de prestaties van PCC een teleurstelling zijn voor Philips en voor Lucent'', zegt hij. ,,We zijn een aantal problemen tegen het lijf gelopen, maar we moeten het probleem zelf oplossen. Draadloze communicatie is belangrijk voor de toekomst van ons bedrijf op andere terreinen zoals draadloze luidsprekers. (...) Draadloze technologie, geluid en beeldweergave (display) zijn de drivers voor de elektronica-industrie in de toekomst. We kunnen geen van deze [ontwikkelingen] veronachtzamen.''

Uit de uitspraak van Boonstra dat Philips de problemen zelf moet oplossen, zou geconcludeerd kunnen worden dat de samenwerking met partner Lucent geen lang leven meer is beschoren. Het topmanagement van Lucent (waaronder voormalig directeur B. Verwaayen van PTT Telecom) heeft zich vorige maand al in sombere bewoordingen uitgelaten over de toekomst van het samenwerkingsverband.

In het interview met het bedrijfsblad Mondial houdt Philips-topman Boonstra vol dat het elektronicaconcern in het afgelopen jaar belangrijke vooruitgang heeft geboekt met de opbouw van een duidelijke organisatiestructuur, het doelgericht versterken van de merknaam Philips en het toespitsen van onderzoek en ontwikkeling op de terreinen die belangrijk zijn voor Philips' zakelijke activiteiten.

NRC Webpagina's
6 OKTOBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)