R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Het mislukte leven van een skateheld
YASHA LANGE
Drie jaar eerder. Ivano scheurt met lang haar op zijn skates door de straten van Lausanne. Live fast, die young, die houding. Met gevaar voor eigen leven (,,Ik ben niet bang om dood te gaan'') springt hij over hekjes, dendert hij van lange trappen en slalomt hij tussen het verkeer. Dresscode: baggy trousers, no protection. ,,Een balletdanser op de weg'', noemt vriendin (later vrouw, later ex-vrouw) Emmanuelle hem. Regisseur Peter Entell heeft geprobeerd de aftakeling van een levensgenieter in beeld te brengen. Hij gebruikt daarbij vooral beelden en montagetrucs. Of Ivano zelf ook het idee heeft dat zijn leven van niets (lees: alleen maar de hele dag skaten) tot helemaal niets (geen vrouw en geen werk) is verworden, horen wij hem nooit zeggen. Slechts enkele malen worden Ivano, zijn familie of Emmanuelle langer en serieus aan het woord gelaten. Toch is het beeld boeiend. Ivano op straat met vrienden, Ivano thuis met zijn familie, Ivano op een bank in het parkje met zijn vriendin en Ivano op honderd-en-één verschillende locaties skatend, lachend, pratend. De normale, brave Nederlandse skater die zo nu en dan een rondje Kralingse plas doet of in de file skate in het Vondelpark, zal zich met hem niet identificeren. Maar het type Ivano is wel bekend. Ze hangen de hele dag in de half-pipe of zigzaggen urenlang om een rij pionnetjes. Waar moet dat heen, vraagt de moeder van Ivano zich dan ook in het begin van de film af. Die uitkering houdt toch een keer op? Ivano heeft baantjes van een paar weken, maar uiteindelijk leidt het nergens toe. De oplossing lijkt de opening van zijn eigen skatewinkel, 'Asfalt'. Jammer, maar helaas. Ivano de Goede is niet commercieel, niet hard, niet zakelijk. Hij betaalt zijn personeel te veel, houdt niet van boekhouden en wil niets weten van marketing. Ook de royalties van een skatefabrikant slaat hij af, omdat hij de praktijken van de fabrikant onoorbaar klantenbedrog vindt. Het beeld van Ivano's vader in de lege skatewinkel (,,ik help een beetje, maar er komt niemand'') is ontroerend. Voor zijn verdriet vlucht hij meestal in het skaten. Heel hard, heel gewaagd en heel veel. Dus wat zou er beter zijn dan prof worden? De droom van iedere skater. Weer helaas. Op een grote skatewedstrijd valt hij en de concurrentie blijkt heftigere trucjes in huis te hebben. Ivano staart met droeve ogen naast de camera. Dit pad loopt dood. Bovendien is hij al te oud (26) om skateheld te zijn. Eerder in de film is Ivano getrouwd met Emmanuelle - inderdaad, op skates achter de bruidswagen - maar hun huwelijk loopt op de klippen. Waarom is niet duidelijk, maar de suggestie wordt gewekt dat het financieel is. ,,Het is een zooitje'', zegt Ivano aan het eind van de film. ,,Geld verdienen is niet makkelijk'', voegt Emmanuelle daar aan toe. Het volgende shot zijn ze uit elkaar. De suggestie is een beetje de makke van Rolling. Wat is er waar, en waarom? Beelden in een disco suggereren dat Ivano daar zijn verdriet over zijn stukgelopen huwelijk is gaan vieren, maar zijn die beelden ook opgenomen toen het al uit was? Als rebelse skater heeft hij lang haar, een ringbaardje en rookt hij niet. Als vastgelopen jongeman is zijn haar kort, het baardje weg en heeft hij een sigaret in zijn hand. Het zijn de enige tekenen van chronologie in de documentaire. De aaneenschakeling van losse beelden levert, suggestief of waar, een boeiend beeld op van een jongen die liever zijn sores vergeet door op skates de stad onveilig te maken, dan zich te voegen in het maatschappelijk keurslijf. Het is, kort gezegd, een portret van een lieve losbol.
Rolling, zondag, Ned.3, 21.15-22.47u.
|
NRC Webpagina's
18 EN 19 JULI 1998
|
Bovenkant pagina |