U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   O N T W E R P - R E G E E R A K K O O R D

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSARTIKELEN 
 ONTWERP-REGEERAKKOORD 

S c h a k e l s
PVDA
VVD
D66
CDA
GroenLinks
Socialistische Partij

Autorijden


,,Bereikbaarheid en mobiliteit zijn van groot belang, maar moeten ook beheersbaar zijn en passen in leefbaarheidsdoelstellingen.''

Bij de formatie stonden vooral PvdA en VVD vaak frontaal tegenover elkaar over de vraag of het accent op openbaar vervoer dan wel op nieuwe wegen moest liggen. Beide komen in het regeerakkoord aan hun trekken, maar er is veel opengelaten. Dat geldt met name voor het prangende probleem van de luchtvaartgroei. Wel is al besloten dat de maximumsnelheid op alle snelwegen in de Randstad tussen 7 en 19 uur 100 kilometer per uur zal zijn. Eerder en later mag er 120 kilometer worden gereden, tenzij dat om veiligheid of geluidsoverlast niet kan. Buiten de Randstad blijft de maximumsnelheid 120 kilometer. Voorts wordt het rekening rijden ingevoerd om de druk op de wegen te verminderen. Automobilisten binnen de Randstad die in de spits naar hun werk willen, moeten daarvoor betalen. De opbrengsten worden teruggesluisd naar de weggebruikers in de Randstad. Tot 2002 wordt er 970 miljoen gulden geïnvesteerd in nieuwe wegen en 775 miljoen in het lokaal en regionaal openbaar vervoer. Daarnaast is 485 miljoen beschikbaar voor uitbreiding en verbetering van het spoorvervoer (personen en goederen). De NS behoudt voor tien jaar het monopolie op het kernnet, een tegenvaller voor 'particulier' Lovers.

NRC Webpagina's
16 JULI 1998



    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)