|
|
|
NIEUWSSELECTIE Europese Commissie KLM Alitalia
|
Compromis luchthaven Malpensa
Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
Malpensa is een sleutelelement in het samenwerkingsakkoord tussen Alitalia en de KLM. Het vliegveld, vlak naast een ouder vliegveld met dezelfde naam, moet op 25 oktober opengaan en een belangrijke hub worden voor de KLM en Alitalia. Per decreet wil minister van Transport Burlando andere buitenlandse maatschappijen dwingen hun vluchten op Milaan te verplaatsen van het vliegveld Linate, dat veel dichter bij de stad ligt, naar het nieuwe Malpensa. De maatschappijen hebben dit decreet aangevochten in Brussel. Zij wijzen erop dat Malpensa moeilijk te bereiken is omdat de geplande verbindingen nog niet klaar zijn. Mogelijk komt het laatste stukje weg op tijd af. Er is al wel een gloednieuw station, maar er liggen nog geen rails. Een treinverbinding zal naar schatting nog een jaar op zich laten wachten. Eurocommissaris Neil Kinnock heeft Rome gewaarschuwd dat deze argumenten zwaar wegen in Brussel en gesuggereerd dat de Commissie het decreet ongeldig kan verklaren. Burlando is daarna teruggekrabbeld. Hij zei dat te praten is over uitstel van de gedwongen verplaatsing van vluchten van Linate naar Malpensa. Daarbij denkt hij aan een periode van vijf tot twaalf maanden. Uiteindelijk zullen de andere maatschappijen toch op Malpensa moeten vliegen, zei Burlando. Veel maatschappijen gebruiken Linate als voeding voor de transcontinentale vluchten vanuit hun eigen thuisbasis, omdat Alitalia geen goede hub heeft in het noorden. ,,Het is een recht van ons land om een toegevoegde waarde van vier biljoen lire per jaar (ongeveer 4,8 miljard gulden) en de werkgelegenheid die we in de voorbije jaren aan anderen hebben geschonken, terug te halen naar ons gebied'', zei Burlando. Verwacht wordt dat Burlando op korte termijn een ontmoeting zal hebben met Kinnock, waarschijnlijk deze week nog. Het compromisvoorstel van Burlando lijkt de belangrijkste bezwaren van de buitenlandse maatschappijen weg te nemen. Het is de bedoeling dat het overbelaste vliegveld Linate in de toekomst alleen wordt gebruikt voor vluchten tussen Rome en Milaan. Bovendien heeft Malpensa wegens zijn ligging dichter bij de bergen in de wintermaanden veel minder last van mist.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |