U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   K O R T   N I E U W S

( a d v e r t e n t i e )      

Op zoek naar een woordenboek?
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Snelle trein geldt tot op heden als zeer veilig
ROTTERDAM, 4 JUNI. De Duitse hogesnelheidstreinen van het type ICE (Intercity Express) zijn tot dusver zeer veilige treinen gebleken. Ze werden in 1991 in gebruik genomen, maar tot de bouw was al besloten kort na de eerste oliecrisis van 1973. De ICE moest de Duitse energiezuinige tegenhanger van de Franse TGV worden, maar is tot op heden alleen op de verbinding tussen München en Hamburg ingezet.

Na vijftien jaar ontwikkeling bij een consortium onder leiding van Siemens werd de eerste ICE in het voorjaar van 1991 in gebruik genomen. De eerste maanden werden gekenmerkt door veel aanloopmoeilijkheden met de elektromotoren die keer op keer moesten worden vervangen. Hoewel een complete ICE-trein van 12 wagons door één locomotief ('Triebkopf') kan worden getrokken, zijn voor het bereiken van hoge snelheden, boven de 200 kilometer per uur, twee locomotieven nodig. De trein wordt zowel getrokken als geduwd door twee locomotieven met elk vier assen die door een elektromotor worden aangedreven. Elke locomotief heeft een vermogen van 4,8 megawatt.

Het meest in het oog springende verschil tussen de Duitse ICE en de Franse TGV (van GEC-Alsthom) is de verdeling van de draaistellen over de wagons. Bij de ICE is dat nog klassiek twee draaistellen per wagon. Bij de TGV verzorgen de draaistellen de koppeling tussen de wagons en is dus de facto maar één draaistel per rijtuig aanwezig. Dat brengt in de eerste plaats gewichtsbesparing mee, waar de treinontwerpers veel aan is gelegen, maar heeft ook belangrijke consequenties voor stabiliteit en comfort. De indruk is dat de Franse oplossing iets meer garantie biedt voor de stabiliteit bij hoge snelheid. Er is wel beweerd dat een ongeluk met de TGV Nord op de route tussen Parijs en Lille in december 1993 zijn goede afloop te danken had aan de tamelijk stijve verbinding tussen de wagons. Door ondermijning van de spoorbaan ontspoorde de TGV, maar zonder dat het verband tussen de wagons verloren ging. Overigens wordt de Duitse ICE weliswaar gebruikt bij een snelheid tot 300 kilometer per uur maar is hij beproefd, en veilig gebleken, bij snelheden tot 420 km/u. De achthonderd machinisten die een ICE mogen besturen worden opgeleid in een simulator bij Fulda.

De ICE en TGV vertonen tal van aanpassingen aan de hoge snelheden (zoals een andere bouw van de stroomafnemers), maar wezenlijke verschillen met 'gewone' treinen, die maar half zo hard rijden, zijn er niet. Terwille van de stabiliteit (het opvangen van onregelmatigheden in het spoor) en het comfort van de passagiers heeft de ICE een dubbel schokbrekersysteem: een hydraulisch (van Koni) en een luchtgedempt. Het remsysteem is drievoudig: er kan worden geremd 'op de motor' (waarbij de rij-energie wordt teruggewonnen), er is een magnetisch remsysteem dat wervelstromen gebruikt en ten slotte is er de 'gewone' schijfrem.

De wielen en de rails zijn van een conventioneel ontwerp. De wagons zijn drukcabines waarvan de ramen niet open kunnen om de passagiers tegen de onaangename drukeffecten bij het binnenrijden van tunnels te beschermen. Omdat gewichtsbesparing zo belangrijk is zijn de wagons lichter dan die van gewone treinen. Toch wordt aan treingewicht per passagier nog 1,2 ton materiaal ingezet, en het dubbele bij de gemiddelde bezettingsgraad van de ICE (54 procent). Aldus is het energieverbruik per reizigerkilometer niet zo gunstig als vaak wordt gesuggereerd. De Süddeutsche Zeitung (8 maart 1996) maakte melding van een energieverbruik per reizigerkilometer gelijk aan dat van een auto, en niet veel minder dan dat van een geavanceerd vliegtuig. Veel hangt af van het rendement van de centrale die de stroom levert. ICE en TGV zijn tot dusver zeer veilig gebleken. Dat is vooral te danken aan de beveiliging van de infrastructuur. Gelijkvloerse kruisingen met autowegen zijn verdwenen, de toegang tot het spoor is bemoeilijkt, signalering langs de baan is vervangen door cabinesignalering.

Kritiek CTSV op privatisering van instanties
ZOETERMEER, 4 JUNI. De toezichthouder voor de sociale zekerheid, het CTSV, levert vernietigende kritiek op de plannen van het kabinet om de sociale zekerheid te privatiseren. Volgens het CTSV zijn de voorstellen daartoe van minister Melkert en staatssecretaris De Grave van Sociale Zaken ,,onvoldoende onderbouwd, onduidelijk, te eenvoudig'' en ,,inconsequent''.

In de vier grote steden leven ten minste 40.000 illegalen
ROTTERDAM, 4 JUNI. In de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht verblijven ten minste 40.000 illegalen. Het werkelijke aantal illegalen is vermoedelijk tweemaal zo hoog, omdat bij het onderzoek is uitgegaan van beperkte gegevens van de politie. Tot die conclusie komt een groep onderzoekers van de Erasmus Universiteit in twee rapporten die vandaag zijn verschenen onder de titel 'De ongekende stad'. Het onderzoeksteam, bestaande uit drie sociologen, een antropoloog en een statisticus, staat onder leiding van G. Engbersen, hoogleraar in de sociologie van de verzorgingsstaat.

Paars II akkoord met referendum over burgemeester
DEN HAAG, 4 JUNI. Gemeenten krijgen de mogelijkheid raadplegende referenda te organiseren over de keuze van een burgemeester. Met dit akkoord tussen PvdA, VVD en D66 is gisteren een belangrijke stap genomen voor de vorming van een volgend paars kabinet.

Ethiopië beschiet dorpen Eritrea
ADDIS ABEBA, 4 JUNI. Het grensgeschil tussen Ethiopië en Eritrea is geëscaleerd tot hevige artilleriegevechten in het omstreden gebied. Gisteren bestookte Ethiopisch geschut Eritrese dorpen 160 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Asmara.

Ouwerkerk gaat naar Almere
DEN HAAG, 4 JUNI. De PvdA'er H. Ouwerkerk, oud-burgemeester van Groningen, wordt de nieuwe burgemeester van Almere. Bronnen in Den Haag hebben dit vanochtend bevestigd. De ministerraad zal zich naar verwachting morgen over zijn benoeming buigen.

Kuiper vraagt 2.000 mensen
AMSTERDAM, 4 JUNI. De Amsterdamse korpschef J. Kuiper wil dat zijn korps met tweeduizend mensen wordt uitgebreid. De vraag naar meer blauw op straat is in de afgelopen maanden volgens hem ,,geëxplodeerd''.

Duitse economie groeit sneller
BONN, 4 JUNI. De economie van Duitsland is in het eerste kwartaal het hardst gegroeid sinds de hereniging van het land. De bedrijvigheid nam in de eerste drie maanden met 3,8 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Akkoord HSL Londen-Chunnel
LONDEN, 4 JUNI. De aanleg van een snelle treinverbinding tussen Londen en de Kanaaltunnel is gered door een akkoord dat de Britse regering gisteren heeft gesloten met projectontwikkelaar London & Continental Railways (LCR).

Steun pompen grens onterecht
ROTTERDAM, 4 JUNI. De regeringssteun aan benzinepomphouders in de grensstreek met Duitsland is in strijd met de Europese regels. Dat vindt Europees Commissaris Karel van Miert.

NRC Webpagina's
4 JUNI 1998



( a d v e r t e n t i e s)
NRC Weekeditie voor het Buitenland

Nu ook los
verkrijgbaar in

Italië

Spanje

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)