|
|
|
NIEUWSSELECTIE
|
Philips stoot PolyGram voor 21 miljard af
Door onze financiële redactie
Seagram brengt op de aandelen die niet in Philips' handen zijn een openbaar bod uit. Dat bod bedraagt 117 gulden per aandeel, of een combinatie van aandelen en contanten. PolyGram noteerde woensdag een slotkoers op de Amsterdamse effectenbeurs van 112 gulden. Philips heeft inmiddels toegezegd zijn belang van 75 procent aan te bieden. Het Canadese bedrijf geeft 47,9 miljoen nieuwe aandelen uit. Mochten de andere aandeelhouders niet op het bod ingaan, dan zal Philips die nieuwe aandelen kopen. In dat geval krijgt Philips een belang in Seagram van maximaal 12 procent. Beleggers in Philips reageerden teleurgesteld. Philips daalde vanochtend met 6,10 tot 196,70 gulden. PolyGram steeg 3,30 tot 112,70 gulden. Omdat de voorbereidingen de nodige tijd in beslag nemen en verschillende overheidsinstanties nog toestemming moeten geven, zal het bod nog een aantal maanden op zich laten wachten. In de tussenliggende periode gaan Philips en Seagram samen op zoek naar een geschikte koper voor PolyGram Filmed Entertainment, de filmdivisie van PolyGram. De Franse betaaltelevisiegroep Canal+ heeft inmiddels bevestigd interesse te hebben in de filmdivisie PolyGram, die overigens nog steeds verliesgevend is. ,,We zullen er alles aan doen om deze filmmaatschappij uit Amerikaanse handen te houden'', aldus het Franse mediabedrijf gisteren. Philips-topman Cor Boonstra verklaarde dat de verkoop zijn concern in staat stelt zich nog meer toe te leggen op de kernactiviteiten. De verkoop van PolyGram is volgens hem de laatste stap in de herstructurering van het elektronicaconcern. Als kernactiviteit onderscheidt Boonstra met name de consumentenelektronica, de communicatie-activiteiten (mobiele telefoons) en als toeleverancier voor de computerindustrie. Seagram is al actief in de muziekindustrie met dochter Universal Studio's en MCA. Inclusief PolyGram wordt Universal wereldwijd de grootste muziekproducent met een marktaandeel van ongeveer 23 procent. Sony Music staat op de tweede plaats met 16 procent. Via de overname van PolyGram denkt Seagram jaarlijks 275 miljoen tot 300 miljoen dollar te kunnen besparen. De nieuwe eigenaar van PolyGram wil het bod onder meer financieren via de beursintroductie van Tropicana, producent van onder andere vruchtensappen. Die transactie moet tussen de 3,5 en 4 miljard dollar opleveren (een kleine 8 miljard dollar). Daarnaast denkt Seagram de nodige middelen over te houden aan de verkoop van PolyGrams filmdivisie. Seagram is hoofdzakelijk actief op het gebied van dranken (onder andere gedistilleerd, wijn, vruchtensappen en bier) en de amusementsindustrie. De amusementstak produceert en distrubueert films en muziek en exploiteert pretparken en warenhuizen. De onderneming biedt werk aan ruim 30.000 mensen in 150 landen.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |